Tvärbroms på bilmarknaden
Under årets första månad, januari, var drygt 52 procent av de nyregistrerade fordonen elbilar och laddhybrider.
– Vi ser nu en tillbakagång efter de senaste månadernas höga nivåer av laddbara bilar. Det beror främst på att flödet av bilar från tillverkare, via transportörer till importör och återförsäljare snabbades på med stora volymer som levererades under december innan bonusen på elbilar och laddhybrider sänktes vid årsskiftet, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Sedan skatten för förmånsbilar höjdes den 1 juli 2021 har privatkunderna varit pådrivande för den snabba tillväxttakten av elbilar. Attraktiva privatleasingkalkyler med låga räntor och klimatbonus har gynnat utvecklingen. Den trenden kan nu vara bruten, då prishöjningar på bilarna, högre räntor och sänkt bonus för beställda bilar med leverans efter årsskiftet har höjt månadskostnaden. De senaste månaderna har företagens andel av nyregistreringarna stegvis ökat och i januari månad uppgick deras andel till 62 procent, jämfört med drygt 49 procent samma månad i fjol och knappt 55 procent 2022.
– Det allt kärvare ekonomiska läget för hushållen bidrar till en överflyttning från privatkunder till företagskunder. Gradvis kommer vi även att få se effekten av den borttagna klimatbonusen, men de långa leveranstiderna gör att den kommer först efter sommaren. Vi ser tydligt på ordertakten att privatkundernas köp av laddbara bilar minskar, säger Sofia Linder.