Volvo Cars ökar försäljningen
Volvo Cars rapporterar en global försäljning av 48 520 bilar i januari, en ökning med 2 procent jämfört med samma månad förra året.
Försäljningen av Recharge-modeller med helt elektriska bilar och laddhybrider ökade med 31 procent i januari jämfört med samma månad förra året och stod för 40,7 procent av alla Volvobilar som såldes globalt under månaden. Andelen helt elektriska bilar uppgick till 16,2 procent.
Försäljningen i Europa uppgick till 21 436 bilar i januari, en ökning med 14,7 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen drevs av marknader som Stortbritannien, Italien och Belgien. Försäljningen av Recharge-modeller, vilket utöver helt elektriska bilar också innefattar laddhybrider, stod för 59,8 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.
Volvo Cars försäljning i USA uppgick till 7 693 bilar, en ökning med 8,2 procent jämfört med januari förra året. Andelen Recharge-modeller stod för 30,8 procent av den totala försäljningen under månaden.
I Kina minskade försäljningen med 19,5 procent till 11 783 bilar i januari till följd av det kinesiska nyåret. Andelen Recharge-bilar nådde 10,7 procent.
I januari var Volvo Cars XC60 den mest sålda modellen med 16 016 sålda bilar, följt av XC40 med en total försäljning av 14 038 bilar och XC90 med 7 438 bilar.