23948sdkhjf

LEDARE: Tänk på den digitala säkerheten

Krocktester för cybersäkerhet är något som skulle behöva införas i en värld där våra fordon blir allt mer digitala och autonoma. Men ansvaret för den digitala säkerheten ligger även på verkstäderna.

I en scen från filmen Fast and the furious 8 hackar antagonisten hundratals bilar på en och samma gång för att försöka stoppa filmens hjältar. Bilar rusar fram från varje gathörn och störtar ner från garage. Det är dock inte den enda film, tv-serie eller tv-spel där något sådant har gjorts, utan tanken på att manipulera fordon är vida populär. Det är alltså inte långt ifrån någon science fiction. Även om den svärm av kapade bilar som framkommer i filmen kanske inte är så sannolik att den kommer inträffa i den närmsta tiden kan bilar hackas. I och med att fordonen blir allt mer digitaliserade blir de också mer sårbara för cyberattacker. Något som har bevisats vid flertalet tillfällen.

Därför är det viktigt att verkstäder, stora som små, tänker på och ser över hur deras digitala säkerhet egentligen ser ut.

Sommaren 2021 hackades Coops kassasystem vilket fick det att haverera. Hundratals butiker tvingades att stänga då det inte gick att ta betalt. Hackergruppen Revil krävde 598 miljoner kronor för att släppa it-systemen som Coop och många andra var beroende av. Även om matvarukedjan till sist fick tillbaka kontrollen över sina system går det inte att tro att detta var en engångsföreteelse eller att för den delen fordons- och verkstadsbranschen skulle vara undantaget från den här typen av attacker och försök till angrepp. Kriminella element vet hur de ska leta upp och rikta in sig mot svaga punkter i våra system.

Därför är det viktigt att verkstäder, stora som små, tänker på och ser över hur deras digitala säkerhet egentligen ser ut. Hur säker är man egentligen mot attacker och försök till intrång. I många fall kan det vara så att man måste förlita sig på att de digitala tjänster man anlitar är säkra. Men mycket går också att göra själv. Och då rör det sig om det vanliga klassiska sunda förnuftet. Surfa inte på suspekta sidor med jobbdatorer -och mobiler. Klicka inte på okända länkar. Se till att virusprogram är uppdaterade.

Samtidigt blir också som sagt bilarna i sig mer sårbara allteftersom datorer och deras system blir mer avancerade och styr mer och mer i bilen. I det här numret har vi pratat med Rise, Research institutes of Sweden, som har byggt upp Europas mest avancerade testkluster för att se hur skyddade fordonen är mot hackare. Det är givetvis bra men samtidigt skulle det också behövas krocktester för cybersäkerhet. Något som Arne Schönbohm, högste chef för BSI (tyska myndigheten för informationssäkerhet) föreslagit. Sådana tester skulle dels sätta press på tillverkarna att säkra sina fordon. Men det skulle även ge viktig information till konsumenterna när de ska välja bil.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078