Priset viktigare än räckvidden
Räckviddsångest har blivit något av ett mantra i bilbranschen och biltillverkarna har agerat utifrån att detta är det stora hindret när det gäller att få kunderna att byta till elbil. Men nu visar det sig att detta inte är det stora hindret, istället är det lägre priser som kunderna efterfrågar.
– Trenden har förändrats. För några år sedan, när elbilar var helt nytt, var det just räckvidden som efterfrågades. Men nu verkar det som om människor insett att nästan all deras körning klaras lika bra av en bil med 35 mils räckvidd som en med 60 mil. Idag är det lägre priser som efterfrågas, säger Anna Fägersten som är marknadschef för Ecarexpo.
Motorjournalisten Alrik Söderlind håller med:
– Det känns lite konstigt när helt nya okända märken har instegsmodeller som börjar på 500 000 kronor. Och det finns nästan inga enkla eldrivna pendlarbilar att köpa.
En del bedömare menar att Sverige är tidigt ute med den här reflektionen.
– Norge och Sverige är bland de mest mogna elbilsmarknaderna i världen och all ny teknik börjar ju från toppen av marknaden och sedan tar det ett tag innan den sipprar ner. I de stora europeiska bilmarknaderna är elbilar fortfarande nytt och man anpassar därför utbudet efter köpare som vill vara tidigt ute och har råd, säger Gunnar Dackevall som är vd för mässarrangören E-life Nordic som arrangerar elbilsmässor.
En annan anledning till att det är trångt i elbilarnas premiumsegment är komponentbrist och leveransproblem. Flera märken har tydligt aviserat att man släpper fokus på volym och istället satsar på dyrare bilar med höga marginaler.