LEDARE: Ta det lugnt – släpp på gasen!
Hur kör du egentligen människa?! Den tanken har vi nog alla tänkt en eller annan gång när vi suttit bakom ratten och undrat över våra medtrafikanters körförmåga. Även om kanske själva formuleringen kan vara mer eller mindre diplomatisk. Undersökningar och statistik visar dock svart på vitt hur män och kvinnor i olika åldrar är inblandade i olyckor ute på vårt avlånga lands vägar.
Under januari omkom det nio personer i trafiken, det är nästan dubbelt så många som i samma månad förra året. Då dog fem personer. Detta är givetvis också väldigt långt från den nollvision som riksdagen beslutade om för över 25 år sedan.
Hetsa på och köra fort innebär trots allt inte någon större tidsparan. I värsta fall kommer man inte fram alls.
Antalet som dör i trafiken har dock minskat sedan nollvisionen infördes. Statistik från Transportstyrelsen visar att 2003 dog 524 personer och drygt tjugo år senare, 2021, hade siffran sjunkit till 210. Det är framförallt män som dör och även om dödstalen sjunkit ligger förhållandet mellan omkomna män och kvinnor tämligen statiskt. Där visar siffrorna på att omkring tre gånger så många män som kvinnor dör varje år.
Så vad ska man kunna göra för att komma åt denna tragiska statistik? Det finns givetvis ingen quick fix och beroende på orsak till dödsolyckorna behövs det också olika lösningar.
Ökad automation kanske kunde vara en lösning där bildatorn kan förhindra ett alltför aggressivt körbeteende. Men för det krävs det att systemet är pålitligt och dit kan det vara en bit kvar. Åtminstone om man ser till de allvarliga incidenter som skett med Teslas självkörande bilar.
Eller så försöker man göra som i Frankrike, vilket vi skriver om i detta nummer. Där har deras motsvarighet till Trafikverket kommit med en kampanj som riktar sig mot machobeteende i trafiken. För även om en sådan inte ger omedelbar effekt så är det alltid en start om man kan skapa en diskussion om trafikbeteende.
För de som gång på gång sätter sig berusade bakom ratten tror jag tvångsvård är en lösning. Dels för att personen i fråga kan ges en möjlighet att komma tillrätta med ett missbruksproblem, men även för att om denne sitter inlåst blir vägarna lite säkrare för alla. Men för oss andra, och då framförallt olycksdrabbade och drabbande män, tror jag mycket handlar om självrannsakan. Att sluta jaga upp sig och istället ta ett “chillpiller”. Hetsa på och köra fort innebär trots allt inte någon större tidsparan. I värsta fall kan det sluta med att du eller någon annan inte kommer fram alls. Dessutom, med en lugnare körstil tenderar också bränsleförbrukningen att bli mindre. Något som utöver att ha livet i behåll nog kan vara en bonus i dessa inflationstider.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.