Dacia Jogger joggar vidare som hybrid
I Sverige ökade Dacia bland alla sina modeller totalt sin försäljning under förra året totalt med 22 procent jämfört med 2021 där Duster står för 50 procent, Sandero 38 procent och Jogger 12 procent av försäljningen.
– Vi räknar med att fortsätta vår positiva trend för Dacia i Sverige. Nu har vi precis öppnat nya Jogger Hybrid för order. Det är den mest spännande nyheten i år och den mest prisvärda hybriden på marknaden som dessutom har sju riktiga sittplatser och upp till 1 819 liter bagageutrymme. Förutom det fortsätter vi som alltid med prisvärda erbjudanden för Sandero, Duster och Jogger, säger Anders Hallsten, Dacia Varumärkeschef, RN Nordic AB.
När nu hybridversionen lanseras är det en bil som redan fått en stor publik. Detsamma kan också till viss del sägas om hybridtekniken som nya Dacia Jogger är utrustad med. Tekniken kommer från Renault och finns redan i 270 000 Renaultbilar, inklusive Captur, Clio och Arkana.
Motorn är en Renaultutvecklad fyrcylindrig 1,6 liters motor som i kombination med elmotorn ger totalt 143 hk. Det är en uppgradering med 33 hk jämfört med den trecylindriga 110 hk motorn, som hittills varit den enda motorversionen i Dacia Jogger. Bilen är också utrustad med en automatlåda eftersom vi pratar om en hybrid.
Vid blandad körning drar Jogger Hybrid 140 4,8 l/100 km och släpper ut 108g/km CO2 (WLTP) (4,9L/100km och 111g/km CO2 på 7-sitsig). Värdena kan variera beroende på version och antal platser. Den låga förbrukningen beror bland annat på att Jogger Hybrid alltid startar på el, och vid stadskörning går upp till 80 procent av tiden på elmotorn. Det ska ge upp till 40 procent besparingar i bränsleförbrukning vid stadskörning jämfört med en jämförbar konventionell bensinmotor.
Det är den mest spännande nyheten i år och den mest prisvärda hybriden på marknaden som dessutom har sju riktiga sittplatser och upp till 1 819 liter bagageutrymme. Anders Hallsten
Hybridtekniken har ett batteri på 1,2 kWh som är kopplat till en 1,6 liters motor på 94 hk och två elmotorer som tillsammans ger 49 hk. Batteriet är placerat där normalt reservhjulet ligger, så att det inte tar plats för passagerare eller bagage.
Där Tce-versionen på 110 hk behövde 11,2 sekunder för att ta sig från 0-100 km/h så gör hybridversionen 0-100 km/h på 9,8 sekunder. Den kombinerade användningen av el- och bensinmotorn gör att den också, särskilt vid acceleration, upplevs som tystare.
Med en ny hybridteknik introduceras också en ny instrumentlayout med 7-tums TFT-skärm, helt digital som kommer från bland annat Renault Clio och Renault Captur.
Det kan vara svårt att se skillnad på nya Dacia Jogger Hybrid och bensinversionen av Dacia Jogger på vägen. Allt från utseende till bagage och passagerarutrymme är nämligen identiskt. Det betyder att längden är 4,55 meter – vilket gör den till den längsta bland Dacia-modellerna. Till Sverige kommer den sjusitsiga versionen av Jogger Hybrid 140 i utrustningsnivåerna Expression och Extreme.
Dacia Jogger har en hjulbas på hela 2,9 meter och en markfrigång på 200 mm. Det gör att bilen enkelt rymmer upp till sju personer. De två baksätena är individuella och kan fällas ner eller tas ut helt vilket innebär plats för 708 liter bagage. Fäller man ner 2 stolsrader rymmer bilen hela 1 819 liter bagage.
Förarstolen är höj- och sänkbar, och ratten kan justeras både i djup och höjd för den optimala körställningen.
Jogger är byggd på den gemensamma CMF-plattformen som bland annat även Renault Captur är byggd på. Det betyder att sex krockkuddar är standard, liksom ett brett utbud av aktiva säkerhetssystem. Bland annat finns nödbromssystemet som fungerar via en radar i fronten som hela tiden mäter avståndet till framförvarande bil. Detta system är aktivt mellan 7-170 km/h för fordon i rörelse och fungerar mellan 7-80 km/h för stillastående fordon. Det finns även en dödvinkelassistent som är aktiv mellan 30-140 km/h.
Dacia Jogger Hybrid
Bränsle: Bensin Hybrid
Max. effekt kW CEE (hk) vid varvtal på (varv/min): 104 kW (140 hk) vid 5 600 Max. vridmoment i Nm CEE vid ett varvtal på (varv/min) 148 vid 3 200 205 EV
Växellådstyp: Automatisk
Insprutningstyp: Direktinsprutad turbo Elektrisk
Cylindervolym (cm3): 1598 (bensin)
Antal cylindrar/ventiler: 4/16 (bensin)
Däckdimensioner: 205/60 R16 92H
Styrning – vänddiameter mellan trottoarkanter (m): 11,7
Max. hastighet (km/h): 167
0–100 km/h (s): 10,0
Acceleration: 80 km/h–120 km/h (s) på 4:an: 8,8
Min. vikt tom körklar (tjänstevikt): 1 385
Max. vikt tom körklar (tjänstevikt): 1 406
Källa: Dacia