75-årsfirande och nybilspremiärer när Ecarexpo intog Stockholmsmässan
De två stora elektrifieringsmässorna Ecarexpo och Ecomexpo har vuxit så mycket att de flyttar till nya stora utsällningslokaler. 2023 kom 16 000 besökare till Ecarexpo och 2024 15 500.
Nytt för i år är också att de två mässorna hölls parallellt. I år var det runt 30 utställare på Ecomexpo och det dubbla på Ecarexpo. Elife Nordic som håller i mässorna hade förhoppningar på ett besöksantal på 3 000 respektive 15 000.
– Det känns otroligt spännande och vi ser verkligen fram emot två fullspäckade dagar med mycket energi och intressanta möten, sade Anna Fägersten Dahlquist till Motormagasinet dagarna inför mässan.
Senaste åren har man hållit hus på Friends Arena i Stockholm. Men i år bar det i stället av till Stockholmsässan.
– Flytten har verkligen tagits emot väl av utställarna och vi ser ut att få en riktigt stor mässa, säger Gunnar Dackevall som är vd på mässarrangören Elife Nordic, i ett uttalande.
Bland årets utställare fanns både etablerade tillverkare men självklart även nya från Kina som vill slå sig in på den europeiska elbilsmarknaden. Till det en mängd andra företag som erbjöd produkter och tjänster kopplade till elektrifieringen av fordonsmarknaden.
Listan över alla modeller som hade Sverigepremiär på mässan var 15 namn lång. Volkswagen, Renault och Tesla var några av märkena. Den sistnämnda ställde upp med upphaussade 2025-årsversionen av Model Y. ”Man känner verkligen av skillnaden i fjädringen och ljudisoleringen invändigt. Och så går den snabbare!” säger en av Teslas representanter till en av Motormagasinets utsända reportrar.
Andra märken som slog på stort var Polestar, med en av mässans största montrar, som presenterade sin Arctic Circle-kollektion. Volkswagen var de enda som kunde skryta med att visa upp en konceptbil, och Porsche firade 75 år i Sverige.
Artikeln är en del av vårt tema om eCarExpo.