Fiat Panda vald till Årets Bil 2004
Nya Fiat Panda har valts till ”Årets Bil 2004”! Fiat Panda röstades fram av en internationell jury bestående av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder. Fiat Panda fick 281 röster och var därmed 40 röster före tvåan. Segern med Panda innebär att Fiat nu vunnit bilvärldens mest prestigetyngda utmärkelse åtta gånger! Fiat Panda röstades fram med en stor marginal. Panda fick 281 röster före Mazda3 (241), Volkswagen Golf (241), Toyota Avensis (219), Opel/Vauxhall Meriva (213), BMW 5-serien (144) och Nissan Micra (111). Dessutom var Fiat Panda den bil som fick röster från flest jurymedlemmar. Av 58 journalister gav 55 röster till Panda, 16 av dem gav Panda max poäng. Triumfen förstärks av att det var första gången en bil i A-segmentet utsetts till Årets Bil och understryker Fiats ledande ställning när det gäller att skapa banbrytande småbilar. Fiat-koncernen har nu vunnit Årets Bil inte mindre än fem gånger de senaste tio åren: Fiat Punto -95, Fiat Bravo/Brava -96, Alfa Romeo 156 -98, Alfa Romeo 147 -01 och nu Fiat Panda -04. Prisceremonin för denna upplaga av Årets Bil organiseras av den franska biltidningen L’ Automobile Magazine och hålls i Paris den 19 januari 2004. Utmärkelsen Årets Bil startades 1964. För att kunna delta måste bilen ha sålts i minst fem olika europeiska länder under årets lopp. Kriterier som ligger till grund för bedömningen av bilarna är: design, komfort, säkerhet, bränsleekonomi, körbarhet, prestanda, praktisk funktion, hänsyn till miljön och pris och värde för pengarna. En uttagningslista görs med urval av alla nya bilmodeller som lanseras under året. Sju bilar av dessa går till final. Varje medlem i juryn har 25 poäng att fördela på de sju bilarna och kan maximalt ge en bil tio poäng. Sverige har tre motorjournalister i juryn för Årets Bil: Marianne Sterner, Vi Bilägare, Dag E. Hogsten, Teknikens Värld och Lasse Holmström, Sydsvenska Dagbladet. Redan vid pressvisningen, i Lissabon den 2 september, rönte Fiat Panda stor uppmärksamhet och fick mängder av lovord från den församlade pressen, över 1000 journalister från 21 länder. Presskårens uppskattning av Panda bekräftades snabbt av kunderna. Vid säljstarten i Italien 13-14 september kom hela 500.000 besökare till 700 Fiat-säljställen. Under de två första månaderna har kundernas entusiasm resulterat i hela 95.000 ordertecknanden i Europa. Alltihop tack vare en bil som är relativt liten på utsidan men med en komfort som normalt endast brukar finnas hos betydligt större bilar. Den är konstruerad för att vara bränslesnål men är ändå pigg och körglad. Perfekt i stadskörning men klarar dessutom långresor galant. Panda är alltså en stor liten bil och ger stort värde för pengarna tack vare bra pris, utmärkt utrustningsnivå och låga driftskostnader. Fiat understryker som sagt sin ledande ställning i småbilssegmenten, där märket skapat så många succéer. Från Fiat 500 till 600, från Fiat 126 till den första Pandan, från Cinquecento till Seicento. Det har alltid funnits en liten Fiat för folket. FIAT AUTO VINNARE AV “ÅRETS BIL” FIAT 124 (1967) FIAT 128 (1970) FIAT 127 (1972) LANCIA DELTA (1980) FIAT UNO (1984) FIAT TIPO (1989) FIAT PUNTO (1995) FIAT BRAVO/BRAVA (1996) ALFA 156 (1998) ALFA 147 (2001) FIAT PANDA (2004) ANTAL ÅR MÄRKET UTSETTS TILL ÅRETS BIL FIAT 8 år RENAULT 5 år FORD 4 år CITROEN 3 år PEUGEOT 3 år ALFA ROMEO 2 år AUDI 2 år OPEL 2 år ROVER 2 år SIMCA 2 år LANCIA 1 år AUSTIN 1 år NISSAN 1 år NSU 1 år MERCEDES 1 år PORSCHE 1 år VOLKSWAGEN 1 år TOYOTA 1 år