Autoliv bygger ny fabrik i Kina
Autoliv Inc. har börjat uppföra ytterligare en produktionsanläggning i Kina - bolagets sjätte i Kina och den andra i landet för krockkuddar. Den första anläggningen för krockkuddar i Kina startades av Autoliv för knappt två år sedan. Men sedan dess har den kinesiska bilproduktionen exploderat och ökat från 800.000 fordon till 1,9 miljoner i år. Samtidigt har efterfrågan på krockkuddar stigit ännu snabbare. Snart slår därför Autoliv-fabriken i kapacitetstaket. Autolivs nya anläggning, som uppförs i närheten av den nuvarande krockkuddefabriken i Shanghai, omfattar inte bara lokaler för tillverkning utan även för testning och teknisk utveckling. Autoliv kommer därför att kunna stödja den snabbt växande kinensiska bilindustrin på deras hemmamarknad med produktutveckling och produktanpassning av bilsäkerhetssystem. Den nya byggnaden omfattar 11.000 kvadratmeter och kan komma att ersätta den nuvarande krockkuddefabriken. Ytan kan relativt snabbt fördubblas om och när det behövs för den explosionsartade försäljningen. Enligt branschexperter kommer den kinesiska bilproduktionen att fördubblas ännu en gång och uppgå till 5 miljoner redan år 2010. Autoliv bedriver sin verksamheten i Shanghai i ett delägt bolag som Autoliv äger till 60%. Bolagets viktigaste kunder är andra delägda bolag mellan lokala kinesiska intressenter och Autolivs största västerländska kunder som General Motors, Volkswagen, Peugeot-Citroen och Ford. Flera bolag med bara kinsiska ägare är också stora kunder, bl a BYD, Changan och Brilliance.