Ny Subaru-VD lovar storsatsning
Nu ska det bli krafttag för Subaru i Sverige! Det lovar Torbjörn Lillrud som sedan den 17 november är ny VD för generalagenten International Motors (Nordic) AB. - Alla vet att Subaru är bilar med mycket hög kvalitet, som med sin välrenommerade 4-hjulsdrivning borde vara storsäljare i Sverige. - Men så är det inte, och det ska vi ändra på! Torbjörn Lillrud är med sina 40 år en av de yngre VD-arna hos de svenska bilimportörerna. Men det är en man med gedigen branscherfarenhet, ända från golvet. Torbjörn började som 22-åring på Förenade Bil i Malmö som säljare 1985. - Mitt allra första nybilskontrakt skrev jag faktiskt på en Subaru Pickup, berättar Torbjörn. Från bilförsäljning gick Torbjörn vidare och blev bland annat regionchef för BMW hos Söderström-gruppen. När tyskarna själva tog över verksamheten i Sverige följde Torbjörn med och byggde upp den nya marknadsavdelningen. Efter 8 år med BMW hamnade han så på andra sidan skrivbordet, och var ett tag projektledare för Sydexpo-Blenheims bilmässor i Sverige. De senaste sju åren har Torbjörn arbetat med koreanska Kia. Där han varit marknads- och försäljningsansvarig sedan märkets Sverigepremiär 1996. - Att få komma till Subaru just nu känns mycket bra, säger Torbjörn. - Med nya Legacy och Outback, ett ?årets bil? pris i Japan och så Petter Solbergs Rally-VM guld kan man ju säga att bordet är dukat! Torbjörn har stora planer för Subaru, och menar att märkets låga marknadsandel är en organisationsfråga. - Bilarna är fantastiska, i synnerhet i vårt klimat. Nu gäller det att höja imagen och kännedomen samt att få ut dem dit där kunderna finns. - Det lär märkas i branschen att någonting händer. Subaru kommer att bli en klart aggressivare aktör på marknaden! - Det är en uttalad strategi från både fabriken i Japan, och vårt moderbolag att det är nu det är dags. Det är nu Subaru ska ge sig in i matchen på riktigt. Bland Torbjörns konkreta planer ingår att kraftfullt bygga ut och höja kvaliteten på det svenska återförsäljarnätet. - Redan innan sommaren ska vi ha 10 nya återförsäljare. Och mer långsiktigt ska vi upp i en marknadsandel på ca 1%. Något som betyder en försäljningsökning på runt 150%. - Det är inte på något sätt orealistiska siffror. Vi har den kapacitet som krävs. Det vi möjligen har saknat lite är självförtroende, och det är mitt jobb att skapa detta. - Lyckas man som mästerskapets minsta märke vinna Rally-VM, då klarar man det mesta! International Motors har av tradition alltid varit en flermärkesagentur. Men de senaste åren har man valt att enbart arbeta med Subaru. Något som man nu vill ändra på. - Bolaget är verksamt i sex länder (Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen), och vi har agenturerna för både Subaru och Daihatsu i alla dessa. Vårt engelska moderbolag har dessutom agenturen för flera olika bilmärken i ett antal lände- Vår nordiska organisation är väl förberedd för att arbeta med flera märken. Men då krävs det att man jobbar ordentligt, och det har vi för avsikt att göra med allt vi tar oss för framöver.