Whips fyller 10 år
- Volvo S80 var den första bilen med Whips, säger Lotta Jakobsson, säkerhetsexpert och en av utvecklarna bakom Whips på Volvo Personvagnar. Systemet har förfinats och vidareutvecklats över åren. Volvos egen haverikommission har sedan början av 1970-talet analyserat verkliga trafikolyckor för att förbättra säkerheten i sina bilar. Tidigt konstaterade kommissionen att nackskador var vanliga vid bakifrånkollisioner. Ett arbete påbörjades därför för att ta fram en tekniklösning för att skydda de åkande från pisksnärtskador. Resultatet blev ett stabilt och högt nackskydd. Sedan mitten av 1970-talet har Volvos bilar haft nackskydd som standard i framsätet. - Whips har visat sig vara ett väldigt effektivt skydd vid bakifrånkollisioner, säger Lotta Jakobsson. Våra egna undersökningar visar att risken för att man får långvariga smärtor till följd av en bakkrock halveras. Flera externa undersökningar visar liknande resultat. Lotta Jakobsson berättar också att Volvo Personvagnar var en av utvecklarna bakom den första krockdockan specialbyggd för kollisioner bakifrån, BioRID. Dockan rör sig likt en människa vid en påkörning bakifrån. Krafterna i krockdockans nacke kan mätas och den troliga skaderisken uppskattas. BioRID-dockan utvecklades av svensk bilindustri och Chalmers tekniska högskola i slutet av 90-talet. Den unika dockan, som nu har blivit standardutrustning inom branschen, finns i närmare 100 exemplar. - Vår krockdocka har betytt oerhört mycket för utvecklingen eftersom vi nu kan göra krockprov som är mycket lika verkligheten, säger Lotta Jakobsson, som också var projektledare för BioRID-utvecklingen. Försäkringsindustrin har använt krockdockan för att utvärdera stolar i drygt fem år. Nyligen har även EuroNCAP använt den i sin betygssättning (ENG: rating) av stolars skydd mot pisksnärtskador.