Coop flyttar transporter från lastbil till järnväg
– Vi har skrivit på Näringslivets klimatupprop där målet är att sänka våra utsläpp av koldioxid med 30 procent fram till 2020. Den nya lösningen gör att vi redan nu minskar vår totala klimatpåverkan med drygt 10 procent. Dessutom får vi en logistiklösning som är i toppklass vad gäller leveranssäkerhet och kostnadseffektivitet, vilket i slutändan kommer Coops kunder tillgodo, säger Lars Idermark, KFs koncernchef och Coop Sveriges styrelseordförande. Det är i första hand de långa transporterna Helsingborg – Stockholm – Umeå som omfattas av ett treårigt avtal. Det totala ordervärdet för tåglösningen är ca 250 MSEK. Det blir särskilda Cooptåg som kör lastbilstrailers de långa sträckorna genom landet. Förändringen av transportsätt gör att det blir motsvarande 120 lastbilstransporter färre per arbetsdag mellan Helsingborg och Umeå. – Coop blir en föregångare inom dagligvaruhandeln med den här stora lösningen som förenar tågtransporter med lastbil. Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet och ser detta som första steget på ett samarbete som alla ska tjäna på, inte minst miljön, säger Green Cargos vd Sören Belin. Coop Sverige har tillsammans med Green Cargo målsättningen att fördjupa partnerskapet ytterligare. Parterna har tecknat en avsiktsförklaring med syftet att skapa en gemensam logistiklösning som ska bli ledande i Sverige med hög kostnadseffektivitet och hög grad av miljöhänsyn.