23948sdkhjf

Tidig julklapp från Volvo

Några dagar före jul bjuder Volvo Personvagnar bilvärlden på en förtida uppackning av Volvo S60 Concept som premiärvisas på Detroit Motor Show i början av januari 2009.

Den ger en tydlig indikation på hur nya Volvo S60 kommer att se ut när den introduceras under 2010. - Nya S60 blir ett av de starkaste korten i ett segment där konkurrensen är knivskarp, säger Stephen Odell, Volvo Personvagnars vd. Den sportiga designen ger ett visuellt löfte om entusiastiska köregenskaper och jag kan redan nu lova att nya S60 kommer att leva upp till det löftet. Köregenskaperna blir bättre än i någon tidigare Volvo. Bilens teknik hjälper dig att bli både en bättre och säkrare förare. - Konceptbilens exteriör ger en klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig av nya S60. Inuti har vi varit ännu mer vågade. Där handlar det även om en framtidsvision på lite längre sikt, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. I konceptbiMitt i den fyrsitsiga bilen finns en svävande mittkonsol täckt av handgjord Orreforskristall. Det svävande temat går igen även i konceptbilens slanka konturstolar av mjukt läder i kulören Light Blond och med kontrasterande sömmar. Stolarna är fästa i mittkonsolens nedre del och i tröskeln. Dörrarnas övre del är utförda i äkta, ljust björkträ med samma kulör som den skandinaviska havsmiljöns salt- och solblekta bryggor och drivved. Två parallella snitt skapar en vågformad utbuktning vars överdel formar ett bekvämt armstöd i läder. Med S60 Concept presenteras även en banbrytande säkerhetsnyhet. Den har bland annat en funktion som kan upptäcka en fotgängare som kliver ut framför bilen - och som aktiverar bilens fulla bromskraft om föraren inte reagerar på faran. - De tidigare teknikstegen utvecklades för att hjälpa föraren undvika kollisioner med andra fordon. Nu tar vi ett jättekliv framåt med en teknik som även hjälper till att skydda oskyddade trafikanter. Vi går dessutom från femtioprocentlig till full automatisk bromskraft. Vad vi vet har ingen av våra konkurrenter kommit lika långt på det här området, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar. Volvo Personvagnars Adaptive Cruise Control (ACC) har nu uppgraderats med en funktion som även fungerar i låga hastigheter. Nytt är att den radarbaserade adaptiva farthållaren håller det valda avståndet till framförvarande bil ända ned till stillastående. Detta innebär att komfortsystemet nu blir användbart även i långsam kökörning med många stopp och starter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062