23948sdkhjf

Volvo Personvagnar kartlägger förarbeteende

Genom att studera förarens beteende får man mer kunskap om hur vi reagerar i komplexa trafiksituationer. Forskningsprojektet ingår i EU-projektet EuroFOT (Field Operational Tests) där Volvo Personvagnar, andra aktörer från bilbranschen samt SAFER vid Chalmers Tekniska Universitet deltar. Sedan tidigt sjuttiotal har Volvo Personvagnar studerat verkliga trafikolyckor för att ständigt kunna förbättra bilens förmåga att skydda passagerarna vid en olycka. Den nya visionen att konstruera bilar som inte krockar, kräver nya och helt annorlunda forskningsmetoder. Detta projekt samlar även in alla typer av förarbeteende, till exempel hur föraren lyckas undvika att en olycka sker och vad det är i förarens beteende som gjorde det möjligt. Hundra Volvobilar kommer att utrustas med kameror som registrerar förarens huvud- och ögonrörelser samt en dator som registrerar informationen från bilens säkerhetsfunktioner. Andra kameror filmar förarens synfält framför och bakom bilen. Informationen och videofilmerna sparas på en hårddisk som gör det möjligt för forskarna att analysera förarens huvud- och ögonrörelsemönster. - För att närma oss en kollisionsfri framtid måste vi lära oss mer om vilka typer av misstag och situationer som kan leda till olyckor, säger John-Fredrik Grönvall, Senior Research Engineer och chef för fälttesten FOT hos Volvo Personvagnar. Detta projekt ger oss chansen att bevisa effektiviteten hos dagens utbud av förebyggande säkerhetsfunktioner och det kommer även att hjälpa våra tekniker att utveckla framtida säkerhetslösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078