Porsche sålde 477 bilar i Sverige förra året
Det fantastiska ordertecknandet under 2010 med närmare 520 nya Porsche, vilket är rekord, gör dessutom att utsikterna för 2011 ser ännu bättre ut.
-Under 2010 har vi öppnat Service Centers i Eskilstuna och Linköping och dessutom byggt om Porsche Service Center Kalmar till ett fullödigt Porsche Center som nu säljer nya Porschebilar vilket gör att utsikterna för att nå ännu högre försäljningsvolymer och ännu nöjdare kunder 2011 är mycket goda, säger Bosse Janson, chef för Porsche Sverige.
-Orsaken till den branta volymtillväxten är att vi nu har ett bredare modellprogram och att vi även kan erbjuda dieselmotor eller Hybridsystem i vår Cayenne. Det innebär att Porsche nu även är ett bra alternativ som tjänstebil för mindre och välmående företag.
Under 2010 lanserade Porsche en rad nya modeller där SUV:en Cayenne mottagits mycket väl av marknaden. Fyrdörrars sportsedanen Panamera som lanserade i slutet av 2009 har på kort tid etablerat sig i det så kallade D-segmentet där den tagit mer än elva procent (112 stycken sålda Panamera). Modelloffensiven fortsätter i oförminskad styrka 2011 med tio nylanseringar.
- Vi siktar ännu högre för 2011. Målsättningen är att med vårt starka varumärke och breddade modellprogram, i kombination med bättre tilldelning av bilar, ta ytterligare marknadsandelar och nå en bit över 0,17 procent, säger Bosse Janson.