Dragracing-EM till Tierp
Under kvällen den 7:e februari meddelade det Svenska Bilsportförbundets förbundsdirektör, Thomas Jansson att de beslutat att godkänna Tierp Arenas ansökan om att få köra en EM-deltävling i dragracing under sommaren 2011.
-Det här har varit målet från början. Vi vet att inte alla kan arrangera en så stor och viktig tävling som en EM-deltävling är. Så vi har full förståelse för att beslutet dragit ut på tiden, säger Leif Andreasson, en av ägarna och grundarna av projektet Tierp Arena.
Fram till nu har EM-serien i dragracing bestått av fem deltävlingar. Men FIA och många av dragracingens företrädare har i flera år önskat att mästerskapet skulle innehålla fler tävlingstillfällen. Nu utökas serien alltså med en tävling, till totalt sex.
-Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av dragracingsporten i Europa. Vår intention och långsiktiga mål med det här projektet är att höja intresset och sprida sporten till nya grupper av människor, och vi vill ge Europa den bästa dragracingtävlingen någonsin, säger Leif Andreasson.
Arenan som just nu byggs i Tierp är på många sätt unik. Dels är själva tävlingsbanan gjord helt i betong, och blir därmed den första i sitt slag i Europa. Till detta kommer även en permanant läktarbyggnad med plats för 20 000 sittande åskådare.
¨-Det går inte att få en jämnare bana än en som är gjord på rätt sätt i betong. Vi har satsat allt på att verkligen bygga en så bra bana som det över huvudtaget går. Vi har inte snålat in på något eller tagit några genväger. Vår anläggning ska göra det möjligt för oss att ge vår publik en upplevelse som dom aldrig ska glömma, säger Lars-Erik Lindberg, också en av ägarna och han ansvarar för själva byggnationen av anläggningen.
I början på 2010 kontaktade Tierps kommun Leif Andreasson och frågade honom om han hade några tips och idéer på vad dom skulle göra med det sen några år nedlagda militärfflygfältet, en bit utanför Tierps samhälle. Leif såg direkt möjligheterna, och började leta efter villiga investerare och andra som skulle kunna hjälpa honom att uppfylla en av hans största drömmar, att bygga en dragracingarena i absoluta världsklass, hemma i Sverige. Redan tidigt i processen kunde Leif och hans kollegor konstatera att det blivande arenaområdet skulle kunna användas till så mycket med än bara dragracing. Det slutliga resultatet i det hela är att det nu finns en organisation och praktiska möjligheter att arrangera och driva en stor bredd av aktiviteter på arenan. Utbildningar, koncerter, mässor och idrottstävlingar är något av det som vi kommer få se på Tierp Arena i framtiden.
Leif Andreasson är en trefaldig Europamästare i klassen Top Methanol Funnycar. Han har det senaste decenniet livnärt sig som professionell dragracer. Men när han ramlade över projektet Tierp Arena hoppade han tillfällingt av sin proffskarriär för att till 100% satsa på Tierp Arena.
-Så fort Tierp Arena är uppe och snurrar kommer jag att börja köra igen. Jag har redan nu svåra abstinenbesvär av att inte få sitta bakom ratten och känna kraften i min 2700-hästkrafters Funnycar, säger Leif med ett leende.
Lars-Erik är en av Sveriges mest erfarna entreprenörer när det gäller att under tidspress färdigställa större byggprojekt, som köpcentrum och andra komplexa byggnationer med många inblandade parter.
-Det här är en av de största utmaningar som jag gett mig in på. Men vi kommer att vara klara i god tid innan våra tävlingar i maj och juni, säger Lars-Erik Lindberg.