23948sdkhjf

Dags för Svenska Rallyt

Svenska rallyt startar på torsdag kväll klockan 20:00 med rallyts första superspecialsträcka på Färjestads travbana i Karlstad. Rally Sweden är både VM- och SM-rally.
Det är årets sträckor:
Sträcka, Tid, Längd Torsdag 2011-02-10 SS 1 Karlstad SSS 1, 20:04, 1,90 km
Fredag 2011-02-11 SS 2 Vargåsen 1, 07:58, 24,63 km SS 3 Likenäs 1, 09:39, 20,78 km SS 4 Løvhaugen 1, 10:55, 18,80 km SS 5 Vargåsen 2, 14:13, 24,63 km SS 6 Likenäs 2, 15:54, 20,78 km SS 7 Løvhaugen 2, 17:10, 18,80 km
Lördag 2011-02-12 SS 8 Lesjöfors 1, 08:00, 15,00 km SS 9 Sågen 1, 09:01, 14,23 km SS 10 Fredriksberg 1, 10:06, 18,15 km SS 11 Värmullsåsen 1, 11:08, 15,42 km SS 12 Lesjöfors 2, 13:26, 15,00 km SS 13 Sågen 2, 14:27, 14,23 km SS 14 Fredriksberg 2, 15:32, 18,15 km SS 15 Värmullsåsen 2, 16:34, 15,42 km SS 16 Karlstad SS 2, SM: 17:30, WRC: 20:00, 1,90 km
Söndag 2011-02-13 SS 17 Torntorp 1, 07:51, 19,21 km SS 18 Gustavsfors 1, 08:43, 4,16 km SS 19 Rämmen 1, 09:37, 22,76 km SS 20 Torntorp 2, 12:09, 19,21 km SS 21 Rämmen 2, 13:31, 22,76 km SS 22 Gustavsfors 2, 15:08, 4,16 km Finish Karlstad Stora Torget, 17:23
Per Eklund håller tummarna för "PG" i rallyt. Loeb eller Hirvonen? Citroên eller Ford?
- PG Andersson, han har en gyllene chans men det kommer att bli tufft, svara rallyveteranen Per Eklund på frågan om vem som vinner Svenska Rallyt 2011.
För 35 år sedan, 1976, stod han själv överst på prispallen i Karlstad. Detta efter en tuff match med Saab-kollegan Stig Blomqvist.
-Det var min tur att vinna, säger Eklund om bältespännarkampen den gången.
I år återfinns Per Eklund i en av rallyts 0-bilar medan en annan svensk rallylegend, världsmästaren från 1979, Björn Waldegård rattar en annan. De båda legenderna i rallysammanhang är förtruppen innan det stora fyrverkeriet sätter igång i Värmlandsskogarna.
-Förutsättningarna är fina, det kan bli ett bra rally och en bra start för det nya VM-reglementet, säger Per.
Som förare framhåller han gärna Sebastien Loebs kvaliteter – det är en förare med kapacitet att vinna även ett F1-race. Det enda som talar emot honom och Citroên är enligt Eklund att Ford har en mer beprövad tävlingsbil.
- Men Citroën har aldrig byggt dåliga tävlingsbilar eller kommit illa förberedda till en tävling … då hade de hellre stannat hemma.
Per Eklund värdesätter mångsidighet hos förarna. Sist som han själv stod på prispallen efter Svenska Rallyt var 1989. Han slutade inte bara tvåa i VM-rallyt, utan segrade i rally-SM, rallycross-SM samt båda bilklasserna i back-SM samma år. Något som ingen annan har lyckats med att prestera efter honom.
- Kanske skulle PG klara det – han är ju folkracekung och en riktigt duktig racingförare också, funderar Eklund.
Senast som Per Eklund körde Svenska Rallyt var 1996. Han slutade så på 17:e plats. Hans senaste VM-rally var 1997 då han körde brittiska RAC-rallyt med en Saab 900. Han bröt tävlingen.
Sedan dess har ändå mycket hänt i bilsportkarriären. 1999 segrade Per i rallycross-EM. 2000 och 2002 segrade han i den klassiska backtävlingen Pikes Peak i USA. Dessa segrar har han tagit bakom ratten i en Saab.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094