23948sdkhjf

Dubbdäcksförbud fortsätter engagera

Frågan om förbud eller inte mot dubbdäck fortsätter att engagera. Två riksdagsledamöter, Ulf Berg (M) från Avesta och Lars Beckman (M) från Gävle är två av de mest engagerade mot förbud. De har nu själva låtit riksdagens utredningstjänst genomföra en undersökning om effekterna av dubbdäcksförbudet ur miljösynpunkt.
Den nya undersökningen, från riksdagens utredningstjänst, (RUT), kan inte påvisa några positiva effekter ur miljösynpunkt att ha dubbdäcksförbud, hävdar Ulf Berg och Lars Beckman. Det visar sig att dubbdäck kan vara bäst är miljösynpunkt också. RUT-undersökningen visar tydligt att det ur hälsosynpunkt inte kan bevisas om ett dubbdäcksförbud på specifika vägar är effektivt. Det finns inga studier på att minskningen av partikelutsläppen som sker via avgifter och förbud har positiva mätbara effekter. Det går inte att påvisa några mätbara positiva hälsoeffekter på varken människan eller miljön genom att införa dubbdäcksavgift eller dubbdäcksförbud, är slutsatser som dras av undersökningen I Helsingfors har man gjort undersökningar och det visar sig att dubbfria däck river upp mer sand än dubbade däck och alltså kan vara värre bov vad gäller partikelutsläpp, konstaterar de båda riksdagsledamöterna. Den 1 januari 2010 blev Hornsgatan i Stockholm först i landet med att förbjuda dubbdäck. Uppsala och Göteborg har följt efter och infört dubbdäcksförbud på vissa gator. 2009 överskreds EU:s gränsvärde för partiklar 65 gånger mot tillåtna 35 på Hornsgatan i Stockholm. I fjol sjönk det till 47 gånger, men det har också att göra med att det är mer snö på gatorna, vilket gör att det rivs upp färre partiklar, hävdas det. En studie (WSP Analys och Strategi) med bilister i Stockholm ger bilden av ett förbud som inte riktigt fungerar. Runt hälften svarade att de körde med dubbdäck på Hornsgatan trots förbudet. Trafikverkets rapport från september 2010, visade att dubbdäck minskar risken för dödlig olycka med hela 42 procent jämfört med de som kör odubbat. Dessutom visade rapporten att odubbade vinterdäck är riskabelt om ett fordon saknar ett antisladdsystem.
Berg och Beckman vänder sig främst emot att inte någon ska tvingas åka dubbat eller dubbfritt. De vill ha ett nationellt beslut om vad som ska gälla och inte att kommunerna själva får fatta beslut om förbud. Berg och Beckman ordnade i slutet av januari presskonferenser i Falun och Gävle. Där deltog även Anders Karpesjö från Däckspecialisternas Riksförbund. Han kunde berätta att det kommer en ny forskningsrapport i slutet av februari som visar att antisladdsystem har bäst effekt om bilen har dubbade däck.
Även det tar Ulf Berg och Lars Beckman fasta på eftersom de anser att förbud mot dubbdäck äventyrar trafiksäkerheten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078