Aldrig har det sålts så många Porsche i Sverige
Under 2011 inregistrerades 490 stycken nya Porsche, vilket gör att 2011 blev det absolut bästa året i märkets historia.
Porsche fortsätter sin positiva utveckling i Sverige. Under 2011, som blev ett bra bilår totalt sett i Sverige, stärkte och befäste märket sin position ordentligt.
– Vi tycker givetvis att det är glädjande och vi är stolta över att våra bilar är så attraktiva på marknaden. Vi konkurrerar inte bara i bilmarknaden, vi jobbar i upplevelsebranschen. Kunderna står kanske inför ett köp av antingen en båt, sommarstuga eller en ny 911 Carrera. Våra bilar är exklusiva men går ändå att använda till vardags. Du kör den på en trackday på Mantorp Park på helgen och kan köra den till kontoret på måndag morgon, säger Bosse Janson, chef för Porsche i Sverige.
Under 2011 lanserades Porsche Cayman R, Panamera S Hybrid, Panamera Diesel och framförallt en helt ny generation av sportbilsikonen Porsche 911 Carrera som mottagits med öppna armar av den kräsna svenska sportbilsmarknaden. Delar man in marknaden i olika segment kan man se att Panamera säljer bättre än många konkurrenter vars återförsäljarnät är mycket tätare, 911 dominerar Supersportbils-segmentet med en andel på betydligt över 50%.
2012 är förutsättningarna också utmärkta för ett bra Porsche-år. Ett större antal nya modeller lanseras, däribland ett antal varianter på nya 911 Carrera men även Panamera och Cayenne och Boxster.
– Vi laddar stenhårt inför dessa lanseringar. Tillsammans med vårt team av kompetenta återförsäljare kommer vi att göra allt för att vi ska få ännu fler nöjda Porsche-kunder som kör sina bilar aktivt året runt, säger Bosse Janson.