XC60 Plug-in Hybrid Concept får premiär i Detroit
- Tekniken i XC60 Plug-in Hybrid Concept är lika genialisk som unik. Du har möjlighet att köra med riktigt låg miljöpåverkan utan att ge bort någon av den lyxbilens etablerade fördelar. Ingen annan tillverkare har lyckats kombinera bränsleförbrukning på 0,23 liter milen och upp till 45 kilometers räckvidd på ren el i en kapabel, rymlig prestandabil med 350 hästkrafter, säger Stefan Jacoby, VD vid Volvo Personvagnar.
Föraren väljer önskat körsätt via tre knappar på instrumentpanelen. Knapparna ger bilen tre helt olika temperament: Pure, Hybrid eller Power.
I läget Pure drivs bilen enbart med elmotorn i så stor utsträckning som möjligt. Räckvidden är upp till 45 km (NEDC, blandad körcykel för certifiering).
Hybrid är standardläget när bilen startas. Bensinmotorn och den elektriska motorn samverkar för optimal balans mellan körglädje och låg miljöpåverkan. Detta ger en bränsleförbrukning på 2,3 l/100 km, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 53 g/km (NEDC, blandad körcykel för certifiering). Bilens har en total räckvidd på uppemot 100 mil.
I läget Power optimeras tekniken för att ge högsta möjliga effekt. Bensinmotorn och elmotorn har en sammanlagd effekt på 280+70 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 380+200Nm. Elmotorns blixtsnabba momentuppbyggnad bidrar till en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.
Fyra cylindrar med samma kraft som en sexa
Framhjulen på XC60 Plug-in Hybrid Concept drivs av en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor från Volvo Personvagnars kommande motorfamilj VEA (Volvo Environmental Architecture). Motorn har 280 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 380 Nm. Kraften till hjulen regleras av en nyutvecklad åttastegad automatisk växellåda.
Volvo Personvagnars nya motorfamilj består enbart av fyrcylindriga motorer som i vissa fall får extra prestanda med elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.
- I XC60 Plug-in Hybrid Concept visar vi att våra kommande fyrcylindriga motorer får lika hög prestanda som dagens sexor. Samtidigt blir förbrukningen läge än i nuvarande fyrcylindriga motorer, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development vid Volvo Personvagnar.
Konceptbilen har beteckningen "T8" på bakluckan för att understryka att de båda motorernas kombinerade 350 hästkrafter tar bilen upp på en prestandanivå som brukar vara vikt för åttacylindriga motorer.
- Det är dags att sluta räkna cylindrar. Fokus på fyrcylindriga motorer är det mest effektiva sättet att snabbt minska CO2-utsläpp och bränsleförbrukning utan att kompromissa med kundernas förväntningar på körglädje och prestanda, säger Peter Mertens.
VEA är en modulserie diesel- och bensinmotorer. För att ge maximal komfort är direktinsprutning, minimerade inre förluster och balansaxlar är standard på bensinmotorerna.
Olika turboladdningsnivåer täcker in hela spannet från hög prestanda och vridmoment till bränslesnåla varianter. För att möta alla kundbehov kommer vissa motorer att få extra krydda med hybriddrift eller annan ny teknik.
För optimal termodynamik är modulerna är baserade på förbränningsrum med 500 kubik per cylinder som standard. Modulerna kan även användas för att bygga trecylindriga motorer.
VEA ger flera fördelar:
Antalet unika delar minskar. Detta ger ökad produktionseffektivitet, effektivare kvalitetssäkring och snabbare nyutvecklingsprojekt.
De nya drivlinorna är avsevärt lättare än nuvarande motorer med samma prestanda.
Bränsleekonomin förbättras med upp till 35 procent jämfört med befintliga motorer på samma prestandanivå.
Moduler och kompakt tvärställd montering är också idealiskt för framtida elektrifieringar.
Integrerad startmotor och generator (ISG)
Bensinmotorn i XC60 Plug-in Hybrid Concept har varken konventionell startmotor eller generator. I stället har en integrerad startmotor och generator (ISG) kopplats till vevaxeln, mellan motorn och växellådan. ISG-enheten har kapacitet för att ge ett prestandatillskott på 34 kW (45 hk) under acceleration. Den laddar även bilens batteripaket vid inbromsning.
Bakaxeln på XC60 Plug-in Hybrid Concept drivs av en elmotor på 70 hästkrafter. Den matas med ström från ett 12 kWh litiumjonbatteripaket som placerats under lastutrymmets golv.
Batteripaktetet laddas med ett vanligt vägguttag, hemma eller vid en parkeringsplats. Laddningstiden beror på strömstyrkan. En full 230 Volts laddning med 12A tar bara 3,5 timmar.
Det är även möjligt att samtidigt med laddningen värma eller kyla passagerarutrymmet för en bekvämare start på resan. Detta innebär också att mer batterikapacitet kan användas för drivning av bilen.
Infotainmentsystemet Volvo Sensus håller föraren ständigt uppdaterad inom alla områden som gör körningen enklare, effektivare och mer underhållande. Några exempel på tillgänglig information:
Bästa körväg till målet beroende på om föraren prioriterar låg energiåtgång, snabbaste vägen eller kortast sträcka.
Miljözoner där det behövs tillgänglig kapacitet för körning på ren el.
Laddstationer med tillgång till förnybar elektricitet.
Platser på vägen med tillgång till snabbladdning.
Mobilapplikation
Ägaren kan även koppla upp sig mot bilen via en mobilapplikation. Detta ger bekväm tillgång till en rad data, t ex batteriets energinivå, återstående räckvidd och närmaste laddstationers placering och kapacitet. Via appen kan man även få reda på om laddkabeln är inkopplad och programmera förklimatiseringen av bilen.
- Att skapa en intuitiv förarmiljö som alltid ger dig tillgång till, användbar information är en viktig del av vår teknikutveckling. I detta ingår självklart att du ska vara lika uppdaterad när bilen är parkerad som när du sitter bakom ratten, säger Stefan Jacoby.
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept har lackats i vit, matt speciallack och det muskulösa intrycket förstärks av 21-tumsfälgarna. Interiören har unika detaljer och färger, t ex en sobert mörkblå läderklädsel och inlägg i blågrått trä.
Instrumenteringen i Volvo V60 Plug-in Hybrid har anpassats för att ge föraren all viktig information om diesel- och elförbrukning, batterinivå, återstående körsträcka, etc.
Den elektriska fyrhjulsdriften i XC60 Plug-in Hybrid Concept aktiveras med knappen AWD (All Wheel Drive).
I stället för den mekaniska kraftöverföringen hos en konventionell fyrhjulsdrift, fördelar den centrala styrenheten kraften mellan de bensindrivna framhjulen och den eldrivna bakaxeln.
Den elektriska fyrhjulsdriften är konstruerad för att ge bättre grepp vid start och körning på hala vägar i exempelvis snö och lera.
Föraren har möjlighet att spara batterikapacitet för att senare kunna köra på ren el, t ex i en miljözon i en innerstad.
När Save är aktiverat, ser bilen till att det finns tillräcklig laddningsnivå för att senare köra "Pure" igen. Vid behov laddar högspänningsgeneratorn upp batteriet. Målet är att läget Save-läget ska se till att det minst finns tillräcklig batterikapacitet kvar för cirka två mils körning på enbart el.