2011 blev ett rekordår för transportbilar
Marknadsandelen för Volkswagen Transportbilar i Sverige är sedan länge bland de högsta i världen och under 2011 passerades alltså drömgränsen 30 procent. Det är en ökning med 1,5 procentenheter, från 28,6 till 30,1 procent, och märkeschefen Joakim Ewers ser förstås tämligen positivt på tillvaron:
– Klart att vi är nöjda, det är alltid kul att slå nya rekord men framförallt är det fantastiskt att ha fått kundernas förtroende. De viktigaste orsakerna till den här framgången är hårt och engagerat arbete hos våra återförsäljare och vår egen personal, ett starkt varumärke och rätt produkter – och då menar jag inte bara bra bilar utan också snabb service och attraktiv finansiering.
Fördelningen mellan Volkswagens fyra transportbilsmodeller var 54 procent för minsta modellen Caddy, 30 procent för den klassiska ”Folkabussen” Transporter och cirka 8 procent vardera för största modellen Crafter och den nya pickup-modellen Amarok.
-Vår nya modellserie Amarok är förstås en starkt bidragande orsak till rekordet men även övriga modeller i programmet har stått sig väl i konkurrens på den växande marknaden. Men vi ska inte heller glömma våra personbilsregistrerade transportbilar. Utöver drygt 14 000 transportbilar har vi sålt cirka 2 000 Caddy Life och Multivan/Caravelle, som alltså räknas som personbilar, och vår totala försäljning är därmed drygt 16 000 bilar, konstaterar Joakim Ewers.