Drömmen om koldioxidfria vägtransporter är långt borta
Idag svarar vägtransporter för omkring 18 procent av de globala utsläppen av koldioxid. Bilindustrin står nu inför en stor utmaning att minska utsläppen eftersom antalet bilar i världen troligen kommer att fördubblas de närmaste 20 åren. Det skriver Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag med verksamhet i över 50 länder, i en ny rapport.
Ökningen av antalet bilar drivs av stora tillväxtmarknader som Indien och Kina. För närvarande är antalet bilägare mindre än 2 procent i Indien och mindre än 5 procent i Kina. Det kan jämföras med 55 procent i Europa, 60 procent i Japan och 80 procent i USA.
Enligt rapporten kommer antalet bilar att öka från dagens cirka 800 miljoner till över 1 600 miljoner bilar år 2030. Enligt uppskattningar släpper ett fordon idag ut i genomsnitt 150 g CO2 per km (140 g i EU).
Målet är att minska utsläppen per fordon med hälften till 75g / km. För att nå det målet krävs ny teknik till exempel minskning av cylindervolymen i motorn, minskning av fordonets vikt med hjälp av ökad användning av aluminium och plast, standardisering av start-och-stopp-system och ökad användning av biobränslen.
Men det finns många hinder på vägen och man kan inte förvänta sig att grön teknik kommer att införas i hela världen, såvida inte priset på fossila bränslen plötsligt höjs dramatiskt. En viktig faktor är också den lokala köpkraften. I länder som Kina, Indien och Brasilien det vill säga länder där bilförsäljningen förväntas ökar mycket kraftigt, är köpkraften och förmögenheten hos konsumenterna långt under till exempel Europa och USA. Där har konsumenterna helt enkelt inte råd att bli förförda av ny och miljövänlig teknik, utan de vill främst ha en billig bil. .
Idag ligger också kostnaderna för hybrid- och elfordon så högt att priserna till konsument blir avskräckande höga, för en hybridbil idag cirka 15-20 procent högre än en konventionellt driven bil och för elfordon 2-3 gånger högre. Först när bilindustrin lyckas få ned kostnaderna för de miljövänliga fordonen blir de riktigt intressanta på marknaden.
Marknadsandelen globalt för hybridfordon förväntas inte stiga till mer än 5 procent av fordonsparken till 2020. För elfordon kan marknadsandelen globalt kanske hamna på 3 procent år 2020, konstateras i rapporten.
Drömmen om koldioxidfria vägtransporter verkar alltså fortfarande vara långt borta.
Olle Holm