Göteborgs Stad återvinner bromsskivor med effektiv svarv
Thomas Nordgren på Gatubolaget berättar att man noga analyserat vilken utrustning som skulle kunna passa dem bäst och att valet har fallit på en Pro-Cut PFM 9.1 DRO. Det är en bromsskivesvarv som ursprungligen togs fram av VBG och då hade en manuell inställning.
VBG sålde dock konceptet till Pro-Cut i USA och de har nu uppdaterat den med ett gyro som automatiskt ställer in svarven med en tolerans på 0,025 mm och det tar bara ca 20 – 30.
Det hela går till så att man fäster en adapter på bilens hjulbultar och sedan monteras svarven på adaptern och sedan justerar man in skärhuvudet så att det kan svarva skivan på båda sidor samtidigt.
Normalt svarvar man där bromsoket sitter efter att demonterat detsamma. Efter att gyrot ställt in svarven korrekt gör man första skäret manuellt och tar då bort ev. vändkanter på skivan, man ställer sedan svarven i automatläge och den svarvar sedan skivan inifrån och ut så att den får en perfekt yta. En svarvning tar ca 9 minuter och under tiden svarvning sker automatiskt på första skivan så kan mekanikern förbereda svarvningen på andra sidan genom att demontera hjul och bromsok där.
Svarven kan svarva skivor med diameter 102 – 436 mm och tjocklek 5,1 – 44,4 mm vilket innebär att den klarar de flesta fordon upp till 3,5 ton.
Thomas Nordgren säger att här har vi en effektiv utrustning som klarar att svarva en bromsskiva på ca 9 minuter och som är enkel att använda i samband med byte av bromsbelägg.
Fördelarna är flera: En defekt bromsskiva som svarvats på plats ger bättre bromsprestanda än en ny och slår sig oftast inte igen. Vid bromsbeläggsbyte är tidsåtgången liten för att samtidigt svarva skivorna. Man sparar kostnader jämfört med att byta till nya skivor och man gör en insats för miljön genom att återvinna skivor istället för att skrota dem.