EU:s miljömål för 2021 sätter press på biltillverkarna
I den årliga studien ”The CO2 Emissions Challenge” från PA Consulting Group (PA), som visar hur den europeiska bilindustrin arbetar med utsläppsminskningar, framkommer för 2016 att endast fem av de större bilmärkena kan förväntas hamna på rätt sida om EU:s uppställda generella mål för miljöutsläpp på 95 g koldioxid/km år 2021. De fem är Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan, och Volvo.
-Volvos plug-in hybrider och deras arbete med att minska storleken på motorerna till fyra cylindrar och därmed öka bränsleeffektiviteten har gett dem förutsättningar för att nå EU:s utsläppsmål, säger Thomas Goettle, bilexpert och ansvarig för studien på PA Consulting Group.
Enligt studien är det de tillverkare som tidigt satsade på alternativa bränslekällor som är bäst positionerade för att klara utsläppsminskningarna. Men ytterligare investeringar i el- och hybridbilar är nödvändiga. För elbilar finns utmaningar i prissättning, räckvidd och laddningsinfrastruktur som tillverkarna måste hantera när de uppdaterar sina fordonsflottor.
-Utvecklingen framöver hänger mycket på hur elbilarna tas emot och tillverkarna måste göra dem attraktiva för kunderna, trots att de tjänar mest på stora bilar som till exempel SUV:ar. Misslyckas man kan det bli dyrt, då böterna uppgår till 95 euro per gram CO2 över utsläppsmålet gånger antalet sålda bilar 2020, tillägger Thomas Goettle.
Under 2017 planerar EU även att skärpa sina NEDC (New European Driving Cycle)-tester i syfte att bättre kunna mäta utsläppen vid riktiga körförhållanden. Tidigare tester har givit utrymme för tillverkarna att anpassa bilarna på ett sätt som givit missvisande resultat. Utsläppen vid vanlig körning är idag i genomsnitt 25% högre än vad som visas i testerna. Resultaten från de nuvarande testerna kommer dock vara tillämpliga vid utvärderingen av miljömålen 2021.
Bild: Volvo Cars position på PA Consulting Group:s ranking lista över var biltillverkarna befinner sig i förhållande till de kommande miljömålen.