23948sdkhjf

BDS verkstad tilldelas digitalt verkstadspris

BDS verkstaden Solna Bilteknik i Stockholm fick i september utmärkelsen som den snabbast växande bilverkstaden hos verkstadsportalen autobutler.se, med en rekordtillväxt på över 650.000 kronor på bara tre månader. 

Ett digitalt medlemskap hos autobutler.se har visat sig vara en bra affär för en BDS verkstad i Solna. Här har man precis vunnit priset som Sveriges snabbast växande digitala verkstad. På bara tre månader har Solna Bilteknik lyckats få 150 nya kunder och en omsättning på över 650.000 kronor via nätet. 

 - Vi är överväldigade över intresset för att använda internet. För bara fem år sen kom nästan alla kunder in själva eller via telefonen – men detta har ändrats helt och hållet – i dag strömmar bilägare in via nätet. Vi har varit nöjda med de digitala kunderna då alla detaljer redan finns på skrift innan bilen går upp på liften. Det ger klarhet både för oss och bilägaren – och säkrar att vi ger bilägaren det han har betalat för, berättar vd:n från Solna Bilteknik Alexis Louca, som samtidigt pekar på att medlemskapet hos autobutler.se ofta skapar merförsäljning när kunden är på verkstaden.

Autobutler.se har på senare tid haft en kraftig tillväxt i antalet verkstäder som omsätter för över en miljon kronor – men aldrig förr upplevt en verkstad med en så massiv tillväxt som BDS verkstaden i Solna har uppvisat. 

- Den starka strömmen av nya kunder till Solna Bilteknik är ett resultat av att verkstaden har varit bra på att hantera digitala kunder, med bra återkoppling via email och extra fokus på detaljer. Detta har motiverat bilägare till att ge verkstaden positiva omdömen, berättar vd:n Christian Legêne. Han påpekar att BDS Solna Bilteknik ut över den omedelbara vinsten, även lyckats motivera kunderna till att återkomma direkt till verkstaden vid framtida reparationer.  

- Ifall man först lyckas med att få positiva omdömen från internetkunder, så leder det automatiskt till att fler bilägare vill komma. Vi är imponerade över att Solna Bilteknik redan har lyckats få över 60 omdömen med genomsnittsbetyget 4,7 av 5 möjliga på autobutler.se – vilket markant ökade intresset för verkstaden, berättar Legêne.    

De högst omsättande verkstäderna hos autobutler.se är antigen auktoriserade verkstäder, eller de stora kedjeanslutningarna. Det gäller även för Solna Bilteknik som med utgångspunkt i BDS säkrar en hög kvalitet i arbetet. En minoritet av kunderna har valt verkstaden på grund av priset. Verkstaden blir i högre grad vald på grund av andra bilägares omdömen, avstånd, kedjesamarbete och genom själva beskrivningen av offerten. 

 - Det är tydligt att ifall en bilägare väljer mellan tre verkstäder, så är omdömet det första man tittar på. Om verkstaden redan från början fokuserar extra mycket på kundnöjdhet, så vidareutvecklas detta snabbt till att man får fler kunder än grannverkstaden som inte har lika många omdömen. 

TIPS: Detaljerade mallar ger resultat

Autobutler.se har samlat ett antal tips för hur verkstäder kan vinna fler uppdrag:

1. Använd förutfyllda mallar när du skriver till kunder för att spara tid.

2. Se till att ha så många detaljer i offerten som möjligt. 

3. Var tillgänglig och svara snabbt på mail. 

4. Skicka offerter även om kalendern är fullbokad just nu. Bilägare accepterar ofta längre fram i tiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.409