Audi satsar på Virtual Reality i bilhallen
Audis första anläggning som valt att bygga ut den fysiska bilhallen med en virtuell värld har öppnat. Med hjälp av VR-glasögon kan Audi-kunderna bygga och uppleva sin egen drömbil verklighetstroget och in i minsta detalj. Den avancerade tekniken är dessutom helt integrerad med märkets IT-system som ett led i Audis satsning på digitalisering av bilhallarna.
Att välja bil är inte alltid så enkelt. Rent teoretiskt finns det flera hundra miljoner möjliga utrustningsvarianter att välja mellan i Audi-programmet. Med digital teknik vill märket nu göra det enklare för både säljare och kund att visa upp modellprogrammet och demonstrera hur tekniken fungerar. Med VR-glasögon kan bilen visas i tre dimensioner i 360 grader, med alla ljus och ljudeffekter. Det är även möjligt att uppleva bilen interiört från alla vinklar samt välja miljö och tid på dagen med olika ljusförhållanden.
Visualiseringen i VR-glasögonen bygger på konstruktionsdata från Audis modeller. Ett ”röntgenläge” gör det möjligt för teknikintresserade att även se bakom plåten och in i bilens grundkonstruktion. I framtida uppgraderad mjukvara kommer man att kunna demonstrera vissa tillval som normalt bara kan testas under en verklig provkörning, som t.ex. Matrix LED i mörker.
Med VR-tekniken får säljarna ett modernt hjälpmedel som gör det väldigt mycket enklare för kunden att designa sin egen bil. Audi har ett fantastiskt urval av lacker, fälgar och inredning och med den höga kvaliteten på våra digitala lösningar blir det väldigt mycket enklare att få en känsla för hur bilen kommer att se ut i verkligheten, säger Charlotte Haggren, Head of Dealer Network Development.
Först ut i Sverige med tekniken är Svenstigs bil i Halmstad som investerat i en helt ny bilanläggning. Under året kommer ytterligare ett antal Audi-återförsäljare att kunna erbjuda VR-tekniken med headset från Oculus Rift. För att kunna processa de komplexa datamodellerna har Audi tillsammans med Zerolight utvecklat en extra kraftfull grafikmotor.
Audi VR experience testades initialt i betaversion under 2015 hos återförsäljare i Brasilien och Tyskland. Feedback från kunder och återförsäljare har bidragit till vidareutvecklingen av systemet. Audi använder sig av Virtual reality inom många områden i företaget – från försäljning och teknisk utveckling till biltillverkning. Som exempel används VR-glasögon när logistikpersonal skall utbildas inför anställning på någon av märkets produktionsanläggningar i världen.