Data4Drivers vill ge bilföraren rätt till bilens digitala innehåll
Nu kliver även de europeiska försäkringsbolagens samarbetsorganisation, Insurance Europe, in i striden om rätten till bilens digitala innehåll. Med lobbykampanjen "Data4Drivers" vill de få EU-kommissionen och EU-parlamentariker att gå på en lagstiftningslinje som ger bilföraren – och inte fordonstillverkaren – rätten till att själva bestämma över vem eller vilka som han eller hon vill dela bilens digitala innehåll med.
Det innebär att för tillfället drivs en handfull europeiska lobbykampanjer för bilägarnas, bilhandlarnas, verkstädernas, leasing- och finansbolagens, försäkringsbolagens samt deras leverantörers rättigheter till bilens digitala innehåll.
Kampanjarbetet är långt ifrån nytt, utan det har pågått under många år. Nästan alla lobbykampanjer för verkstäders och bilägares rättigheter har Rigth-to-repair-campaign, R2RC, som moder. Det är en i grunden nordamerikansk kampanj för ökat verkstadsutbud som kom till Europa i början av 2000-talet då AFCAR-alliansen bildades. AFCAR står för "Alliance For the freedom of Car Repair in Europe". I Sverige ingår FVU, Motormännen, MRF, SBF och SFVF i alliansen för motorbranschens och bilägarnas rättigheter och friheter.
R2RC har under senare år fått två förgreningar – Rigth-to-connect respektive Open systems. Båda lobbykampanjerna har samma syfte – de förespråkar en för behöriga reparatörer öppen och konkurrensneutral digital plattform som ger direktaccess till bilens hela digitala innehåll i realtid. Kampanjernas målgrupper är primärt EU-kommissionen och EU-paralamentet och indirekt, nationellt, regering och riksdagsledamöter.
Nu är inte Insurance Europe ensamma om att driva en egen kampanj för rätten till bilens digitala innehåll. Även för Motormännen (FIA i Europa) är rätten till den information som finns i bilen av betydelse – de anser att den ägs av bilens ägare eller den som brukar bilen. Därför driver de även den egna opinionskampanjen "MyCarMyData" som också har förgreningar i Sverige.