Hög efterfrågan på laddbara bilar
Det är fortsatt hög efterfrågan på laddbara bilar. För fjärde månaden i rad ökade beståndet med fler bilar än föregående månad och därmed har flera rekord blivit kortlivade. Under november tillkom 1 981 laddbara bilar, återigen den högsta ökningen någonsin under en enskild månad. I Sverige finns nu 43 538 laddbara bilar. – Intresset är enormt och många kunder väljer eldrift, för vissa bilmodeller dominerar eldrivlinan, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Fyra månader i rad har nya rekord noterats för de månatliga ökningarna av laddbara bilar i Sverige, vilket bekräftar den starkt uppåtgående trend som präglat andra halvan av 2017. De sista fyra månaderna har ökningarna varit nära 60 procent högre än under första delen av 2017 och jämfört med november föregående år är ökningen 88 procent högre.
- Vi ser en fortsatt växande efterfrågan på laddbara bilar, men samtidigt verkar många populära modeller ha långa leveranstider just nu. Det vore mycket olyckligt om bilhandeln inte kan möta efterfrågan. Har man möjligtvis underskattat hur snabbt marknaden kan växa, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Av de 1 981 laddbara bilar som tillkom under november var merparten laddhybrider, med Volkswagen Passat GTE (+421) och Kia Optima (+246) i toppen. Även laddhybriderna Volvo V60 (+186), Kia Niro (+147), Mitsubishi Outlander (+129) samt BMW 225XE (+90) hade en bra månad. Bland de rena elbilarna ökade Renault Zoe (+81) mest, följt av Tesla Model S (+63).
- De sista fyra månaderna har vi haft en otroligt stark utveckling för de laddbara bilarna. För många bilmodeller är marknadsandelen för eldrift runt 30 procent. Men för vissa bilmodeller väljer kunderna nästan uteslutande den laddbara drivlinan, exempelvis Kia Optima där marknadsandelen för laddbart är 83 procent. Mitsubishi Outlander ligger i topp med hela 88 procents marknadsandel, avslutar Olle Johansson.
Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 364 laddpunkter (+319) fördelat på 1 204 laddstationer. Jämfört med samma tidpunkt föregående år har antalet laddpunkter ökat med 70 procent. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,10, vilket innebär att det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.
Det finns nu totalt 52 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 11 olika kommuner.
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (2 771 st) samt Nissan Leaf (2 612 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (7 930 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (7 550 st) vanligast.