Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar
En IVL-ledd studie har sammanställt utsläppsmätningar från över 700 000 fordon i verklig trafik i Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger.
– Lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller har tyvärr inte har fungerat som de ska. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, men fortfarande är det långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.
I studien har utsläppsdata från över 700 000 fordon sammanställts och analyserats för olika luftföroreningar som kväveoxider och partiklar. Mätningarna har gjorts i verklig trafik i Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien mellan åren 2011 och 2017, och rapporten rymmer utsläppsdata för alla euroklasser, olika bilmärken och modeller.
– Den här stora databasen som har byggts upp innebär att vi kan göra mer noggranna analyser. Vi kan också jämföra utsläppsprestanda mellan olika länder, för att se till exempel hur relevant en gemensam europeisk utsläppsstandard är, säger Åke Sjödin.
Ett särskilt fokus för studien har varit att utvärdera dieselfordonens verkliga utsläpp, i synnerhet fordon som är klassade enligt utsläppskraven för Euro 5 och 6. Analysen som omfattar mer än 200 000 dieselbilar visar att utsläppen av hälsofarliga kväveoxider i verklig körning inte har påverkats av EU:s utsläppsregler utan är i stort sett oförändrade mellan klasserna Euro 1 och Euro 5.
Det innebär att den genomsnittliga europeiska dieseldrivna Euro 5-bilen i verklig körning släpper ut mellan fem och sex gånger så mycket kväveoxid än vad Euro 5-standarden anger. För vissa bilmodeller överskrids gränsvärdet med så mycket som 40 gånger. Hur stora utsläppen är beror också på den omgivande temperaturen, de ökar kraftigt när temperaturen sjunker under 20 grader och ökar även när temperaturen är över 25 grader.
Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre. De släpper i genomsnitt ut ungefär hälften så mycket kväveoxid som Euro 5-dieselbilarna. Men trots förbättringar är utsläppen fortfarande alldeles för höga – gränsvärdet för kväveoxid överskrids med cirka fem gånger i verklig trafik. Europastudien bekräftar därmed tidigare mätningar som IVL har genomfört i Sverige.
Vad gäller partiklar visar studien att införandet av effektiva dieselpartikelfilter tillsammans med ny utsläppsstandard effektivt har minskat de verkliga utsläppen till mycket låga nivåer för Euro 5 och 6.
Studien har finansierat av Bundesamt für Umweltschutz (BAFU), som är den schweiziska motsvarigheten till Naturvårdsverket, och utförts i samarbete med bland andra IIASA, ICCT, universiteten i Leeds, York och Graz samt Opus.
Bildtext: Utsläpp av kväveoxider i verklig körning för dieselpersonbilar i olika Eurostandard. Den svarta linjen visar utsläppsstandarden.