Så stöldsäkra är 2018 års bilmodeller – vilka klarar kraven?
- Resultaten visar att 24 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven. Totalt sett har 62 procent av fordonen fått ett godkänt resultat. De märken som däremot inte ger branschen möjligheten att testa sina bilar ges lägsta möjliga gradering. Glädjande är att BMW nu beslutat sig för att delta i NVSA-processen och testresultaten för deras modeller kan vi presentera senare i år, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
NVSA (New Vehicle Security Assessment) är en brittisk norm som ställer upp specifika krav på personbilars konstruktion och utrustning. Den infördes i Sverige 2008, som första land utanför Storbritannien. Här är det de svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom NVSA-normen.
När en ny bilmodell kommer ut på den svenska marknaden, stjärngraderas den gällande två olika kriterier: hur inbrottssäker bilen är respektive hur svår den är att stjäla. Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkaren en självdeklaration. Därefter görs en efterkontroll av försäkrings-branschen och bilmodellen graderas efter hur väl den fyller normens krav.
Nu har 172 bilmodeller på den svenska marknaden gått igenom NVSA-testerna. Vilka har bäst stöld- och inbrottsskydd? Och vilka klarar inte kraven?
- Volvo befäster sin tätposition tillsammans med Porsche. Audi och Lexus har däremot backat något från de tidigare årens toppresultat, men har rakt igenom godkända bilar. Bakom toppskiktet ligger Volkswagen och Seat på ungefär samma nivå, säger Anders Edvardsson:
- De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Dacia, Peugeot, Subaru och Suzuki.
NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma hur säkra olika modeller är mot stöld och inbrott. På www.nvsa.se kan man söka på alla testade bilmodeller för att kunna välja en passande modell.
Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon. Den påverkar alltså konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar.
- Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis Honda, Mercedes och Mazda väljer att inte rapportera sina fordon för klassificering, säger Anders Edvardsson.
Försäkringsbranschen anser att det är viktigt att konsumenterna får möjlighet att väga in stöld- och inbrottsskydd vid val av bil.
- Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil, säger Anders Edvardsson:
-De modeller som försäkringsbranschen inte fått möjlighet att NVSA-testa tilldelas lägsta graderingen, en stjärna, i sammanställningen och vi kan inte rekommendera att en konsument som värdesätter ett bra stöldskydd väljer någon av dessa bilmodeller.
Bild på Anders Edvardsson, NVSA
Pressinformation från NVSA.se