23948sdkhjf

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Fram tills nu har krocktester i huvudsak genomförts med den manliga kroppen som norm. Folksam är nu med och utvecklar trafiksäkerhetsarbetet och bidrar i ett EU-projekt där även modeller av kvinnokroppen kommer att utvecklas för virtuell krockprovning. Målet är att krockskyddet framöver ska ske utifrån både mäns och kvinnors förutsättningar.

Krockprovning ett verktyg för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige.

– Folksam har en lång tradition av att jobba med att påverka utvecklingen av trafiksäkerheten. Att vi nu får vara med och bidra till att krocktester och krockskydd även utformas utifrån kvinnors förutsättning är vi stolta över, säger Anders Kullgren, chef för Folksams forskning.

Projektet ska leda till att det finns virtuella modeller av en genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man. Båda modellerna kommer att få en aktiv muskelfunktion. Det gör det möjligt att simulera vad som händer med människokroppen strax innan en krock. Modellerna kommer också att kunna skalas till olika storlekar och åldrar. 

– Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI och koordinator av Virtual-projektet.

Virtual, som kommer att pågå under fyra år och startade 1 juni 2018, har en total budget på nära 7 miljoner euro. 15 partners i 9 länder ingår i projektet, 5 av dem har sin bas i Sverige: Folksam, VTI, Chalmers tekniska högskola, Volvo Cars och Dynamore. VTI leder hela projektet på EU-nivå.

Bild Colourbox

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094