23948sdkhjf

Chefintervju Lasingoo

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

I grunden är Gustaf Hesselman civilingenjör. Den röda tråden i karriären är produktförädling, teknik och försäljning - egenskaper som även behövs för att kunna få fart på branschsatsningen Lasingoo.

Lasingoo startades 2015 som ett initiativ sprunget ur verkstadsbranschen för att driva digitaliseringen och skapa en plattform där bilägaren får en överskådlig bild av bilverkstäder i sitt närområde. I dag finns fler än 2 000 bilverkstäder över hela landet anslutna till Lasingoo.

Bolaget ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8. Tjänsten är inte begränsad till ägarkedjorna utan är öppen för alla typer av bilverkstäder att ansluta sig till. Senast in är Euromaster som använder Lasingoos mjukvara för att erbjuda sina däckkunder fordonsservice under eget gränssnitt.

— Verkstadsbranschen har haft ett trovärdighetsproblem som har skapat en osäkerhet kring priser och kvalité. Vårt uppdrag är att vara den digitala länken mellan slutkund och verkstad, kunden vill veta vilken tjänst de köper, säger Gustaf Hesselman och konstaterar att dagens kunder är mer kräsna.

— Digitaliseringen påverkar alla branscher, särskilt en gigant som motorbranschen. En bilservice är ganska komplex tjänst och dagens kund har blivit mer digital och kräver transparens och bekvämlighet. Det är precis vad Lasingoo hjälper till med.

Varför har inte verkstäderna omfamnat serviceportalerna fullt ut?

— Många verkstäder har idag en bred befintlig kundstock, vilket gör det utmanande att kartlägga vilka potentiella kunder de missar. Det är viktigt att vi berättar om den digitala kundens beteende och hur man förbereder sig för framtiden. Det görs cirka tio miljoner kundmöten per år varav ca 60 000 bokas online idag. Statistik visar dock att det är betydligt fler som förbereder besöket online genom att hitta verkstäder, jämföra priser och tillgänglighet. De kunderna vill vi på Lasingoo hjälpa. Det är nu förändringen sker och därför är det viktigt för verkstäderna att anpassa sig.

När tror du att intresset skjuter fart?

— I dag bokar vi flygbiljetter och köper mat via mobilen och nästa generation kommer förutsätta att de ska kunna boka bilservice snabbt och enkelt. Det kommer snart att vara ett krav, men förändringen sker inte över en natt.

Sedan Gustaf Hesselman tillträdde som vd har mycket tid gått åt till att förfina produkten som enligt honom själv inte var riktigt redo när den lanserades.

— Med den första versionen av produkten upplevde vi att tekniken inte var tillräckligt precis för den svenska marknaden. Det skapade viss irritation hos verkstäderna och mycket tid har lagts på att förändra inställningen till produkten vilket vi nu börjar se positiva resultat av.

I dag har Lasingoo cirka 2 000 anslutna verkstäder av uppskattningsvis totalt 4 500 verkstäder i landet.

— Förra året gav ett nollresultat men under 2018 har vi flera spännande utmaningar. Till exempel kommer det att bli mycket spännande att se resultatet av intrimningen av produkten.

— Vi vill också stärka bandet med våra verkstäder. Att tydligare förklara varför vi är där för dem och vad vi kan hjälpa dem med. Vi har en bra tjänst mot slutkund som in sin tur hjälper branschen, men vi kan göra det ännu bättre.

Var är Lasingoo om tio år?

— Då är vi den naturliga länken mellan verkstad och kund. Framtidens kund har allt mindre tid men samtidigt vill den ha hjälp med fler saker som rör bilen – där finns vi.

Text och foto Klas Skarin

Aktuell som ny vd för Lasingoo

Ålder: 41

Bor: Stocksund

Familj: Fru och två barn

Bakgrund: Kommer senast från Sitoo och Jetshop

På nattduksbordet: Olästa böcker

Bästa bilminne: När jag hämtade min senaste bil

I mitt garage: Mercedes ML och en elscooter NIU

Drömbil: McLaren F1

Drivkraft: Att se resultatet av en förändringsresa

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078