23948sdkhjf

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Nykomlingen Eagle F1 Asymmetric 3 SUV klassas som ett UHP-däck, vilket betyder ultrahögprestandadäck. Däcket är Goodyears senaste modell i tillverkarens Eagle F1 Asymmetric-serie med fokus på optimerad bromsning och väghållning i alla förhållanden. Ett mål som alla däcktillverkare eftersträvar men vägarna dit ser lite olika ut.  

En av de viktigare egenskaperna hos Eagle F1 Asymmetric 3 SUV är det Goodyear kallar för Active Braking. Vilket innebär att däckets kontaktyta mot vägen ökar vid inbromsning (och därmed även dess grepp) vilket möjliggör kortare bromssträckor på både våta och torra väglag. Något som också har visat sig stämma i tester utförda av tyska TÜV SÜD Product Service förra hösten, se hänvisning nedan (1).

Däcket har också fått en teknik kallad ”Grip Booster”. Denna består av en vidhäftande gummiblandning som ökar klibbigheten mot vägytan och är ytterligare en funktion som stärker däckets grepp och bidrar till förbättrad bromsning och väghållning. På torrt och vått väglag innebär tekniken att Eagle F1 Asymmetric 3 SUV har en kortare bromssträcka på 1.2 meter jämfört med närmaste konkurrent. 

Ingenjörerna på Goodyear har också arbetat hårt för att förbättra konstruktionen med hjälp av en ny suvoptimerad konstruktionsteknik. Framförallt är det nya kompositförstärkningar i konstruktionens olika lager som bidrar till att förbättra väghållningen i högre hastigheter och optimera styvheten i kurvorna.

Däckstommen förstärks med en textilcord av nylon och kompositmaterialet aramid. Den senare ger styrka samtidigt som körkomforten gynnas av nylontråden. Teknik som redan används på Goodyears personbilsdäck i Eagle F1 Asymmetric-serien.

– Bromsningen är en av de viktigaste aspekterna hos ett däck, i synnerhet på vått väglag. Därför är vi glada över att testerna visar att vårt Eagle F1 Asymmetric 3 suvdäck har en kortare bromssträcka på både vått och torrt väglag jämfört med våra huvudkonkurrenter, säger Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer Goodyear Europe.

Som bekant har suvsegmentet fullkomligen exploderat i Europa och förväntas få en total ökning med 11,4 procent mellan 2012 och 2022. Drygt hälften av ökningen beräknas ske mellan 2017 och 2022. 

— Blickar vi tillbaka till år 2000 hade BMW en suvmodell på marknaden med sin X5 och ingen trodde knappast på suvar från Lamborghini och Rolls-Royce. Senaste fem åren har 64 nya suvmodeller lanserats vilket ställer nya krav på oss däcktillverkare, säger Mike Rytokoski.

Nya Eagle F1 Asymmetric 3 SUV sitter originalmonterat på bland annat Jaguar E-Pace, Alfa Romeo Stelvio och Citroën DS 7 Crossback. Däcket finns i storlekar från 17 till 22 tum.

Text och foto Klas Skarin

[1] Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i oktober 2017 på uppdrag av Goodyear Dunlop. Testade produkter: Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, Bridgestone Dueler H/P Sport; Michelin Latitude Sport 3, Pirellli P Zero Rosso. Däckdimension: 255/50 R19 107 Y; testbil: BMW x5; testplatser: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland), Garching (Tyskland); Rapport nr 713117618G tillgänglig under https://www.goodyear.eu/content/dam/gydu/page-assets/TUV-SUD-Tire-Test-2017-Report-No-713117618G-Goodyear-Eagle-F1-Asym-3-SUV.pdf

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062