Volvo 440 – en framsynt Volvo fyller 30 år
I juni 1988 presenterades Volvo 440 för första gången. Den var en femdörrars familjebil som delade teknik med sportcoupén 480. Nu visade Volvo på allvar att framhjulsdrift var vägen framåt.
Arbetet med det som bland annat skulle bli Volvo 440 inleddes redan 1978. Det var ett nytt projekt som skulle leda företaget till framtidens Volvobilar. Det gällde att tänka fritt och sikta mot stjärnorna – därför döptes projektet till Galaxy.
I september 1980 stod den första framhjulsdrivna prototypen färdig. Även om den främst var tänkt för att testa funktionerna så var den utseendemässigt lik det som skulle bli Volvo 440. G4 som prototypen kallades gav prov på de egenskaper som Volvo sökte. Den var framhjulsdriven och rolig att köra. Innerutrymmena var goda samtidigt som yttermåtten hölls kompakta.
Galaxyprojektet skulle komma att mynna ut i två modellserier. Mest genomslag fick stora 850 som presenterades sommaren 1991 men 400-programmet kom faktiskt flera år tidigare. 1982 togs den delen av projektet över av Volvos dotterbolag i Nederländerna där det fortsatta utvecklingsarbetet skedde.
Först ut av Volvos nya framhjulsdrivna modeller var sportcoupén 480 som hade officiell premiär på motormässan i Genève 1986. Denna utpräglade nischprodukt banade väg för 440 som visades två år senare och som på allvar skulle slåss om bilköparna i den så kallade mellanklassen.
Volvo 440 var en modern halvkombimodell som hade ett praktiskt delat baksäte. Mittpanelen i instrumentbrädan var riktad mot föraren som på så vis lättare kom åt reglagen. Formerna knöt ihop modellprogrammet med 700-serien med sina släta karossidor samt nästan vertikala och lågt dragna sidorutor.
Motorerna var samtliga fyrcylindriga med enkel överliggande kamaxel, från 1.6 liter upp till 2 liter, inklusive en turbo på 1.7 liter.
Säkerheten var givetvis i framkant och låsningsfria bromsar, ABS fanns som tillval redan 1989. Från 1991 års modell kom bältesförsträckare och airbag som tillval och 1994 fick modellen Volvos integrerade sidokrockskydd SIPS.
Produktionen skedde i holländska Born där också föregångaren 340/360 samt 480 tillverkades.
1989 presenterades nästa modellversion i 400-serien, 460 som var en tio centimeter längre sedanversion av 440.
I november 1996 lades tillverkningen av Volvo 440 och 460 ner, då hade efterträdaren S40 och V40 byggts parallellt i drygt ett år.
Källa: Volvo Cars