Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder
Champagnekorkarna flög i luften på autobutler.se när verkstadsportalen nyligen firade att de nått en halv miljon kunder. Den traditionella verkstadsbranschen trodde aldrig att autobutler.se skulle överleva särskilt länge efter lanseringen i Sverige år 2013. Men nu har portalen registrerat 500 000 kunder - och därmed markerat sig som en av Europas största förmedlare av verkstadsuppdrag.
Framtidens konsumenter handlar med knapptryck framför en skärm och det är framförallt i år som autobutler.se upplevt en stor ökning av bilägare som letat verkstäder online, skriver företaget i ett pressmeddelande.
- Nu har bilägarna på riktigt börjat använda nätet för att hitta en verkstad. De delar av branschen som pressas av sämre lönsamhet bör nu därför tänka i digitala banor. Tack vare en halv miljon kunder har vi lyckats bevisa att framtiden för branschens tillväxt ligger inom det digitala fältet, kommenterar Christian Legêne vd på autobutler.se, som tog initiativet till att förmedla bilreparationer online.
Den svenska bilbranschen står inför en stor omställning om den ska lyckas hantera förändringarna i nya konsumentbeteenden, som får fler och fler bilister att gå online, anser Autobutler.
-I takt med att digitaliseringen ökar komplexiteten i att driva en verksamhet, upplever vi ett närmare samarbete med våra verkstäder. Idag är vi mekanikernas förlängda arm som letar nya kunder och hjälper till med digital marknadsföring, budgivning samt uppföljningar av erbjudanden, åt verkstäderna - Kort sagt, alla praktiska digitala arbetsuppgifter, förklarar Christian Legêne.
Han pekar på att även om Autobutler är en renodlad online marknadsplats, är det kombinationen av fysiska medarbetare som tillsammans med smarta digitala verktyg gjort störst skillnad för framgångarna.
- Under det senaste året har det dykt upp många digitala tjänster i branschen. Vi är de enda som valt att kombinera ett digitalt servicecenter med personliga mekaniker och högkvalificerade servicemedarbetare som övertar den administrativa bördan från verkstäderna.
När företag väljer att hålla fast vid gamla rutiner ger det ett större spelrum för nya aktörer som Autobutler. Även om det finns uppenbara fördelar med att exempelvis erbjuda bokningar av bilreparationer online, så leder det till att bilägare behöver kontakta verkstäderna utanför vanliga öppettider. Utan digitala rutiner riskerar man att missa de potentiella kunder som inte har tid att vänta på svar. På autobutler.se finns därför system som säkerställer kommunikationen med kunderna dygnet runt.
- Många av våra verkstäder har varit med sedan allra första början. Det är framförallt deras förtjänst att vi idag är så stora. Våra mest framgångsrika verkstäder har lyckats öka sin årliga tillväxttakt, fått tusentals nya kunder och omsatt över flera miljoner.
Under de första åren fanns det upp till 1 000 verkstäder på Autobutler. Men antalet begränsades när hårda kvalitetskrav i form av garantier, stickprovskontroller och reparationsvillkor infördes.
Förutom Sverige har Autobutler etablerats i Danmark, England, Tyskland och Frankrike.