Chock i bilhallarna när bonus-malus slog till
- Introduktionen av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från 1 juli medförde rekordhöga nyregistreringar av både personbilar (+73%) och lätta lastbilar (+193%) i juni. Som en följd av juni månads toppregistreringar blev det som väntat en kraftig nedgång i juli. Personbilsregistreringarna minskade med 49,4 procent och lätta lastbilar minskade med 69,9 procent i juli i år jämfört med juli förra året. Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 9,1 procent och lätta lastbilar har ökat med 36,5 procent. Uppgången baseras på att svensk ekonomi är stark och räntorna fortsatt låga, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
- De kraftiga upp- och nedgångarna av nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar i juni och juli beror på att många ville ta sina nya fordon i trafik före 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär, fortsätter Mattias Bergman.
- Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av Bonus-malussystemet, ökade med 6,8 procent i juli, och har hittills i år ökat med 0,3 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets julisiffra är bra och den högsta julisiffran under de senaste tio åren. Den starka konjunkturen i Sverige medför ett ökat transportbehov och ökad efterfrågan på tunga lastbilar, säger Mattias Bergman.
- Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade som väntat och steg med 107 procent i juli jämfört med juli förra året. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 18,7 procent i juli i år jämfört med 4,6 procent i juli förra året. Andelen laddbara bilar i juli var väsentligt högre än tidigare månader i år. Det beror till stor del på Bonus-malus effekten, men även att vi jämför med en mycket låg totalmarknad i juli i år. Alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre sk klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Många nybilsköpare har därför avvaktat den högre bonusen, säger Mattias Bergman.
- Andelen klimatbonusbilar, dvs laddbara bilar och gasbilar var 21 procent i juli, fortsätter Mattias Bergman.
- Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att hamna på ca nio procent för hela innevarande år. Grunden till detta är ett bredare och mer konkurrenskraftigt produktprogram och kundernas vilja att använda fordon med lägre miljö- och klimatpåverkan, vilket stödjs av det nya skattesystemet, säger Mattias Bergman.
- Dieselandelen i juli i år var 22,6 procent, vilket är väsentligt lägre än under de senaste månaderna. Den låga dieselandelen var väntad till följd av Bonus-malussystemet. Många dieselbilar togs i trafik före 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som Bonus-malussystemet innebär. Juli månad förra året var andelen dieslar 48 procent. Hittills i år är dieselandelen 40,5 procent jämfört med 51,7 procent motsvarande period förra året, säger Mattias Bergman.
- Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta kommer resultera i minskade kväveoxidutsläpp från beståndet av dieselbilar när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Det är också viktigt och komma ihåg att dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, avslutar Mattias Bergman.