23948sdkhjf

Lotus drömmer om Le Mans

Framtiden är eldriven. Det tycker i alla fall Lotus som funderar över hur en eldriven Le Mans-racer kommer att se ut år 2030.

När man tänker på världens kanske mest kända motortävling, det genomsvettiga 24-timmarsloppet i franska Le Mans, förknippar det det nog starkast med Audi, som dominerat stora delar av 2000-talet, eller med Porsche, som har flest segrar totalt.

Bentley var förstås stora en gång i tävlingens unga år, Jaguar gjorde sig ett namn på Circuit de la Sarthe på femtiotalet och Ferrari skulle nog bli sura om jag inte nämnde deras segersvit på sextiotalet – en svit som Henry Ford II förstås punkterade med sin GT40. Mercedes-Benz är nog däremot bara glada om jag förbiser deras insatser.

Men lilla Lotus tänker man inte ofta på i samband med Le Mans. Fast de har varit där; 1955 körde självaste grundaren Colin Chapman en Lotus IX och 1956 ställde man upp med tre stycken Lotus Eleven, varav en gick i mål. En annan såg motorn explodera och den tredje bröt efter att ha krockat med en hund.

Foto: Raycrosthwaite/Wiki Commons

Året därpå tog man till och med en seger i 1100-kubiksklassen.

Sedan dess har Lotus varit och petat i Le Mans flera gånger, med varierande grad av entusiasm och fabriksstöd. Och nu funderar man igen på hur det skulle kunna kännas att stå på pallen där vid floden Sarthe, ett tjugotal mil sydväst om Paris.

Betoningen ligger just på ordet fundering, för mer än så är det inte. Lotus strålar av nyvunnet självförtroende (eller likviditet) efter att kinesiska Geely köpt in sig i företaget och Lotus E-R9 är en vision om hur en Le Mans-racer skulle kunna se ut år 2030.

Det är alltså en ganska dimmig dröm än så länge, mer tankeexperiment än bil. Men ändå är den intressant. Konceptet sägs innehålla en och annan funktion och teknisk lösning som mycket väl kan komma i framtida tävlingsbilar.

Bland annat kan bilens karosspaneler aktivt forma sig för att styra luftflödet på rätt sätt i varje ögonblick, en extrem form av aktiv aerodynamik. Det skulle kunna möjliggöra minimalt luftmotstånd på raksträckorna och maximalt marktryck i kurvorna.

Eftersom man föreställer sig att den är en elbil har den också utbytbara batterier. Annars hade det kunnat sluta dråpligt, om uthållighetstävlingen till största delen skulle utspela sig vid laddboxen.

Att köra den skulle, enligt designern Russell Carr, vara som ”att delvis köra den som en bil, delvis flyga den som ett stridsflygplan”.

Hur som helst: man kanske kan tolka Lotus E-R9 som att företaget på allvar börjar längta efter att åter korsa Engelska kanalen och stå som segrare i Sarthe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141