23948sdkhjf

Provkörning: Familjebil med monsterprestanda

Det har varit gott om miljöbilar den senaste tiden. Därför har vi denna gång valt att plocka ut raka motsatsen. Ett 600-hästars bensinmonster med variabel fyrhjulsdrift, plats för hela familjen och en semesterpackning, magiskt motorljud samt en acceleration som får håren att resa sig på armarna och magen att göra en dubbelvolt.

Modellen i sig är inte ny utan debuterade redan 2016. Det som är nytt är mestadels kosmetiska uppdateringar som tillverkarna känner sig nödgade att göra på sina modeller efter cirka fyra år i produktion för att behålla fräschören.

I fallet E 63 är hela frontsektionen nydesignad med bättre aerodynamiska hjälpmedel för vad Mercedes kallar en bättre ”aerobalans”. Sådant är viktigt på en familjebil som väger runt två ton och kan slänga sig runt hörn som en parkourist.

Inuti finns det massor att vila ögonen på. Eftersom detta är top of the line av alla AMG, det vill säga S-modellen, är det mesta standard. Till exempel det som Mercedes kallar Widescreen cockpit. Två 12,25 tum stora skärmar bredvid varandra som också är pekkänsliga och kan visa allsköns information i massor med konfigurationer. I AMG-menyn går det att plocka fram nödvändig information som G-mätare, racetimer, telemetri och de flesta banor om det skulle vara så att föraren vill tajma sina varv.

Även reglage har fått en uppdatering, framför allt ratten är ny. I AMG-tappning är den dubbelekrad vilket jag antar ska andas någon form av sportighet. Tyvärr är knapparna på rattekrarna av pekkänslig plast och inte riktiga knappar. Det förstör både känsla och funktion då det är lätt att komma åt dem av misstag. Även om det inte är själva ”knappen” (det speciellt avsedda området under plasten) som trycks på händer det ändå att det blir ett icke önskat resultat av beröringen. Synd eftersom den förra ratten var ett riktigt designmästerverk. Under rattekrarna finns speciella AMG-kortkommandon för att kunna aktivera sportigheten utan att behöva släppa ratten. En, numera typisk, sportbilsdetalj som Ferrari var först med när de lanserade sin manettino på F430 2004. Hämtad direkt från F1. Den tjocka rattkransen i läder har fått sällskap av mjuk alcantara på sidorna för extra sportighet och även om styrkänslan är tung och fin är rattkransen något tjock för min smak.

Stolarna är standard AMG-kramiga med både värme och ventilation men det finns ordentliga skalstolar som tillval för drygt 30 000 kronor. Även baksätet har en särskild AMG-bänk som är väl stoppad och erbjuder ganska god komfort även om själva dynan är för lågt monterad och knävinkeln på längre personer blir prövande i längden.

Den bästa uppdateringen i bilen är den adaptiva luftfjädringen. Mercedes fick mycket kritik när den första serien av AMG W213 dök upp (internbeteckning för själva modellen där uppdateringen blir serie 2 av W213; modellserierna dessförinnan hette W212, W211, W210 för de som kommit på 2000-talet, innan dess hette de W124, W123, W114 och så vidare). Nu har AMG gett fjädringen ett + (bokstavligen, den heter AMG Ride Control+) och därmed gjort bilen mer behaglig vid vanlig körning. Ett bra trick då den, trots det vansinniga effektuttaget, säkert kommer att tillbringa 95 procent av sin tid som transportfordon. Nu finns det vardagskomfort även om just ride control-dämpningen kan upplevas artificiell då dämparna arbetar för att eliminera även större ojämnheter.

Körupplevelsen i E 63 S är inte annat än spektakulär. Det är inte konstigt då Mercedes har dominerat Formel 1 de senaste sju åren. Det var med inträdet av C 63 AMG W204 som det började hända något på AMG-sidan. Chassit blev vassare, styrningen mer direkt och helt plötsligt var AMG-bilarna seriösa utmanare till BMW:s M-bilar. Enligt uppgifter var det första gången som AMG byggde bilen från grunden istället för att eftermontera prestandadelar. Något som de också fortsatt med.

Jämförelsen med elbilar blir ändå obönhörlig. Alla muskler till trots upplevs AMG E 63 S stundtals som en dinosaurie. Det bröstas med ljud och vibrationer och fartupplevelsen blir också mer intensiv än i en Taycan Turbo S (som dock är en hel del snabbare) på grund av all distraktion i form av buller och bång.

Kostnaderna avskräcker en vanlig dödlig också. Bara skatten för detta monster ligger på 19 565 kronor om året (år 1–3, därefter 6 586 kronor) och 2 000 mil om året i bränsle går loss på runt 45 000 kronor, förutsatt att det inte gasas hej vilt. Men habegäret växer sig ändå starkt varje gång jag hör motorn. Vilken maskin!

FAKTA Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
MOTOR: V8, biturbo, bensin. Max effekt 612 hk. Max vridmoment 850 Nm vid 2 500–4 500 varv/min.
FÖRBRUKNING WLTP: 11,9 l 100/km.
CO2: 285 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: nioväxlad automatisk växellåda, variabel fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 3,5. Toppfart 290 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 499,6/186,8 (utan backspeglar)/149,9. Bagagevolym: 640 l (VDA).
TJÄNSTEVIKT: 2 203 kg. Max lastvikt 462 kg.
PRIS: Grundutförande 1 314 900 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125