23948sdkhjf

Möt proffset på Branschdagen 19/9: ”Straffbart att inte jobba med däck”

Halil Küçük som leder utvecklingsarbetet med däck inom Mekonomen company betonar vikten av att verkstäder breddar sin verksamhet genom att erbjuda däckservice.

Allt fler verkstäder tar sig in i däckaffären och det menar Halil Küçük är det bästa man kan göra för sin verksamhet. 

– Däck är en viktig del av bilens underhåll och bidrar till att öka kundflödet, vilket är avgörande för verkstadens långsiktiga framgång, menar Halil Küçük.

Det enklaste sättet att skapa ett behov för merförsäljning är genom hjulskiftet.  Han menar att ett hjulskifte erbjuder en perfekt möjlighet för verkstaden att identifiera ytterligare behov hos kunden.

– Det är viktigt att ta sig tid vid ett hjulskifte. Genom att noggrant inspektera bilen kan du upptäcka andra potentiella problem eller servicebehov som du kan erbjuda kunden, säger Halil. Många verkstäder upplever att tiden är knapp och att det är för stressigt, men med rätt hårdvara och mjukvara kan man idag effektivisera processen och skapa merförsäljning utan att kompromissa med kvaliteten, säger Halil Küçük.

En annan viktig del är att erbjuda däckförvaring eftersom man då garanterar att kunden kommer tillbaka menar Halil.

–Jag skulle nästan gå så långt att säga att det borde vara straffbart att inte jobba med däck, säger Halil skämtsamt.

 Att komma i gång med däckaffären kan se olika ut för alla men Halil har några snabba tips som kan hjälpa de allra flesta.

– Det första steget är att samarbeta med pålitliga leverantörer som kan erbjuda utbildning, guida dig i att välja rätt utrustning och tillhandahålla ett brett sortiment. Du behöver inte investera i de dyraste maskinerna, men de ska vara anpassade till din verksamhets behov och flöde. Dessutom kan det vara värdefullt att avsätta utrymme för däckförvaring, eftersom detta kan skapa ytterligare värde för din verksamhet, tipsar Halil.

Även om leverantörerna kan ge mycket stöd menar Halil att den faktiska utmaningen är att skapa en hållbar strategi för merförsäljning och införa rätt rutiner.

– För att ta däckaffären till nästa nivå är det avgörande att tänka bredare än bara däcken. En helhetssyn och ett starkt fokus på kundrelationer kan göra stor skillnad, avslutar Halil Küçük.

Halil Küçük kommer prata mer om däckaffären och hur man maximerar den på Motormagasinets branschdag den 19 september. Branschdagen är gratis för dig som jobbar på verkstad. 

Du kan anmäla dig via länken nedan:

Motormagasinets Branschdag 2024 Fokus verkstad

Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094